רשלנות רפואית

רשלנות רפואית -לטעות זה אנושי

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

נושא התביעות בגין רשלנות רפואית שעלה לכותרות בשנים האחרונות מביא לתופעה מבורכת של צמצום משמעותי במספר האנשים הסובלים מנזק עקב טעויות רפואיות שניתן היה למנוע.

מסתבר כי תביעות בנושא רשלנות רפואית מחייבות את המערכת הרפואית לראות מעבר למקרה הצר שלפניהם ותורמות בהחלט – אם הדברים שעולים מהן ייושמו.

כמובן יחד עם מחויבות המערכת לטיפול נאות עולות בשנים האחרונות התבטאויות חוזרות ונשנות של רופאים בכירים בממסד הרפואי, בגנות התביעות ברשלנות הרפואית. עיקר תלונתם של הרופאים הינה כי התביעות ברשלנות רפואית גורמות נזק לרפואה ולחולים בכך שהן יוצרות “רפואה מתגוננת”. לגרסתם, הרופאים מטפלים בחולים כשלנגד עיניהם מטרה עיקרית אחת: למנוע ולצמצם את התביעות כנגדם. במסגרת “התגוננות” זו הם מפעילים שיקול דעת לקוי, מבצעים בדיקות ומקבלים החלטות שאינן בהכרח לטובת החולה.

רופא שהקדיש את מיטב שנותיו ללמוד הרפואה ולהכשרה בתחום עבורו תביעת רשלנות רפואית היא אירוע קשה ומאכזב. רצונו של הרופא למלא שליחות לרפא ולעזור לאחרים נגמר בתחושה של כפיות תודה. באחת – החולה הופך מידיד לאויב. האמת היא שבמהלך עבודתם נחשפים הרופאים למקרים רבים בהם נעשו שגיאות, חלקן רשלניות וחריגות, אשר גרמו לחולה לנזק קשה ומשמעותי. אולם גם רופאים עשויים בשר ודם, וככאלו גם הם חשופים לטעויות.

מכון הרפואה האמריקני (IOM), תחת הכותרת TO ERR IS HUMAN משמע: “לטעות זה אנושי” פרסם נתונים מדהימים, לפיהם בכל שנה מתים בארה”ב בין 44,000 ל-98,000 אנשים כתוצאה מאירועים חריגים, היינו, מתקלות או מטעויות רפואיות שניתנות היו למניעה. לצורך השוואה נציין כי מספר זה של חולים המתים משגיאות באבחון ובטיפול הרפואי, גדול ממספר האנשים המתים מדי שנה מתאונות דרכים או מסרטן השד. עלותן של הטעויות הניתנות למניעה במשק האמריקני הגיעה עד ל-29 מיליארד דולר. הסוכנות לחקר איכות שירותי הבריאות בארה”ב ( AHRQ) פרסמה כי טעויות שנובעות מרשלנות רפואית אחראיות ל-10% ממקרי המוות של חולים לאחר ניתוח. מסקנה זו התבססה על עבודת מחקר על 16,100 חולים שנותחו בשנים 2001-2002 ומצאה כי סיבת המוות אצל אחד מכל עשרה מנותחים, הייתה שגיאה שניתן היה למנעה.