מקרקעין

מידע אודות מהנדס בניין

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

בכל פרויקט בנייה ישנם בעלי מקצוע רבים המעורבים בתהליך, אחד מבעלי המקצוע הנ”ל וללא ספק, אחד מבעלי החשיבות הרבה מביניהם הוא מהנדס בניין . מהנדס בניין או קונסטרוקטור בלעז, הוא דמות מפתח בכל תכנון של מבנה מן הקטן ביותר ועד הגדול ביותר. מהי הנדסת בניין ומה תפקידו של מהנדס בניין? כיצד נזהה מהנדס בניין מקצועי ואיך בוחרים את הטוב ביותר עבורנו?

הנדסת בניין מהי?
הנדסת בניין או הנדסת מבנים, היא תת קטגוריה של ההנדסה האזרחית אשר עוסקת בתכנון מבנים (לעומת הנדסת מים, חקלאות, תחבורה ועוד). התחום של הנדסת מבנים נלמד במוסדות להשכלה גבוהה כדוגמת הטכניון שבחיפה וכן מוסדות שונים בחו”ל. תחומי ההתמחות של הנדסת הבניין כוללים בנייה “קטנה” כמו בתים פרטיים ומסתעפים לגורדי שחקים, גשרים, מפעלים וכיוצא בזאת. על מנת להיות מהנדס בניין יש לסיים בהצלחה מסלול לימודים במוסד מוכר ולהירשם בלשכת האדריכלים והמהנדסים תחת הקטגוריה של הנדסת בניין.

תחומי השכלתו של מהנדס בניין
כאמור, הנדסת בניין נלמדת בפקולטות להנדסה אזרחית במוסדות להשכלה גבוהה. השכלתו של מהנדס בניין כוללת הן תיאוריה והן פרקטיקה. בצד התיאורטי נמצא את המתמטיקה, פיסיקה, כימיה עם דגש על תורת החומרים, הידראוליקה, מכאניקה, תורת החוזק, ניתוח מערכות וניהול בנייה ועוד. על מהנדס בניין לדעת בנוסף גם את תקנות הבנייה של המדינה והאזור בו הוא פועל. כמו כן, בעת לימודיהם ידרשו מהנדסי הבניין לצבור שעות מרובות של פתירת בעיות הנדסיות ותכנון קפדני של פרויקטים מן הפרט הקטן ביותר ועד הגדול ביותר.
בתוכנית לימודי הנדסה אזרחית מוקדשים פרקים אחדים לבניה ירוקה, בניה קלה, בניה אקולוגית, בניה מחומרים שונים (שלד מתכת, שלד בטון, אבן וכו’), סגנונות בניה שונים, אילוצים הנובעים מסגנונות אלו ועוד. כמו כן, נושא הבטיחות זוכה לטיפול נרחב שכן ככל שהפרוייקט מורכב יותר מבחינה הנדסית וקונסטרוקטיבית, כך גדלים הסיכויים לתאונה.

מה תפקידו של מהנדס בניין בבניית הבית?
למהנדס בניין תפקיד מרכזי בכל הקשור לבניית בית למגורים. בשעה שהאדריכל תפקידו הוא לעצב ולתכן את הבית מבחינה ויזואלית ועיצובית, מהנדס הבניין מתמקד בצורת הבנייה והחומרים מהם הבית יבנה. למעשה, כפי שיגידו לכם בכל משרד אדריכלים, תפקידו של מהנדס בניין הוא להוציא את תוכניתו של האדריכל אל הפועל. המהנדס אחראי על כלל החישובים הדרושים על מנת לתכנן מבחינה הנדסית את המבנה העומד לקום, אלו כוללים בין השאר חוזק המבנה, משקלו, יציבותו בהתחשב בכוחות הפיסיקליים המופעלים עליו בעת הבנייה ובעתיד, עמידותו של המבנה ברוחות, רעידות אדמה, שיטפונות וכדומה בהתאם לתנאי השטח ועוד. מהנדס בנייה יבחר את שיטת הבנייה בה ישתמש הקבלן המבצע, יערוך חישוב חומרים וכמויות כמו גם עלות. בתום הבנייה, מהנדס הבניין הוא זה אשר ישים את חותמו בדבר בטיחותו של המבנה וייתן את אישרו כי הבית נבנה על פי כל כללי הבטיחות ותקנות הבנייה במקום.
בנוסף לתפקידים אלו, מהנדס הבניה משמש גם כמפקח בשטח על עבודת הקבלן ואופן ביצוע התוכנית ההנדסית. במסגרת התפקיד על המהנדס להיות נוכח בעת יציקת הקלונסאות, החגורות והקורות התומכות וכן להעיר לקבלן בדבר ליקויים בטיחותיים שונים.

אתרגי בטיחות העומדים בפני המהנדס
אחד מהנושאים הזוכים כיום לתשומת לב מיוחדת הוא נושא הבטיחות אשר נמצאת באור הזרקורים החל משלב התיכנון, דרך תהליך הבניה כולו וכלה בשלבי הגמר. המהנדס מחוייב בביצוע תכנון מבנה תוך התיחסות לאספקטים בטיחותיים רבים כגון מעקות, גרמי מדרגות, מיקומי קורות תומכות במרחב ועוד וכן התקנתן של מערכות בטיחות שונות כגון, גילוי וכיבוי אש, ומערכות בטיחות בחניון הבניין. בניני דירות ומשרדים מודרניים מחייבים כיום ע”פ תוכנית בניין עיר (תב”ע) בנייתו של חניון תת קרקעי. נושא זה מהווה תחום התמחות חדש יחסית אך נדרש שכן בחניון הבניין טמונות סכנות רבות ועל המהנדס לתת להן פיתרונות בדמות אביזרי בטיחות שונים המפורטית כבר בתוכנית להגשה לוועת התכנון המחוזית: מניעת התנגשות בקירות החניון ע”י מעצורי חניה, האטת מהירות כלי הרכב בחניון בעזרת שימוש בפסי האטה, מניעת התנגשות כלי רכב במעבר בין קומות החניון ע”י התקנת מפרידי תנועה או יצירת תנועה חד סתרית בסיוע מחסומי דוקרנים. גם נושאים כגון איוורור, תאורה, כיבוי אש ופינוי נכללים בתוכנית וזוכים למחשבה מעמיקה ותכנון מדוקדק.

מדוע חשוב לבחור מהנדס בניין טוב?
מכיוון שמהנדס בניין הוא למעשה המתכנן הראשי של המבנה הרי שחשיבותו אינה מוטלת בספק. מהנדס בניין אחראי על יציבותו של הבניין ובטיחותו, עבודה רשלנית בתחום זה עשויה לגרום לאסון. כמו כן, תפקידו של מהנדס בניין כולל חישוב חומרי הבנייה והנחיית הקבלן המבצע בדבר שיטת הבנייה. מהנדס שאינו מקצועי ואינו מתמצא כראוי במלאכתו עשוי להטעות את הקבלן ולגרום לעיקובים בעבודת הבנייה ולליקויי בנייה. חישוב כמויות שאינו מדויק יגביר את הוצאות הבנייה שלא לצורך.

איך בוחרים מהנדס בניין מקצועי?
בבואנו לבחור מהנדס בניין , הפרמטר החשוב ביותר הוא ניסיונו בתחום הספציפי שאנו זקוקים לו. חשוב לבחור מהנדס בניין שמתמחה בסוג המבנה שאותו אנו בונים. אם אנו מבקשים לעשות תכנון בית פרטי נידרש למהנדס בניין הבקיא בתחום זה, אם אנו מבקשים לבנות בניין רב קומות למגורים הרי שיש צורך בתחום התמחות שונה. מעבר לכך, חשוב לבדוק את מקצועיותו והשכלתו של מהנדס הבניין. אל לנו לחשוש לבקש ממהנדסים פוטנציאלים מספר רישיון המהנדס ולבדוק אם אכן רישיונו של המהנדס בתוקף.