מקרקעין

רעידת אדמה בישראל ותמ”א 38

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

מדינת ישראל ממוקמת באזור פעיל מאוד מבחינה ססמית, השבר הסורי אפריקאי הממוקם ממזרח למדינה על גבול ירדן. ועל כן נמצאת בסיכון גבוה מאוד לרעידות אדמה. בשנים האחרונות אירעו מספר רעידות רובן לא משמעותיות, במהלך ההיסטוריה המתועדת התרחשו בישראל עשרות רעידות אדמה, חלקן הרסניות. בממוצע כל 80 שנה מתרחשת רעידת אדמה קשה ומשמעותית באזורנו. מבנים רבים שנבנו בישראל כ-% 40 מכלל המבנים כנראה לא יעמדו ברעידת אדמה חזקה. זאת משום שמבנים אלו, לא נבנו על פי התקן המחמיר לעמידות מבנים ברעידות אדמה (ת”י 413) התקן נכנס לתוקף ב- 1975. ובהמשך גם תוכנית המתאר תמ”א 38. למיגון מבנים נגד רעידות אדמה.
מערכת החינוך כמו המדינה נערכים לאפשרות של התרחשותה של רעידת אדמה רצינית בארץ, רעידות אדמה כידוע אינן צפויות ולא ניתן לחזותן בשום צורה מדעית זאת משום שלרעידות אדמה אין כללי התנהגות או התרעות מקדימות לקראת התרחשותה, בחודש האחרון התרחשה רעידת אדמה קשה בהאיטי ( ינואר 2010 ) ואף אחד לא הצליח לחזות רעידה זו, מניין הנפגעים בהאיטי הוא מאות אלפים פצועים כמאה אלך הרוגים ועוד מאות אלפים ללא קורת גג, התחזית היחידה לרעידות אדמה היא הסטטיסטיקה, וזו מרמזת על רעידה חזקה קרובה בארץ ישראל, כידוע רעידות אדמה מתרחשות באזורי החיבור בין היבשות, התזוזות הללו ניכרות במיוחד בחיבורים בין הלוחות בעבר התרחשו באזורנו רעידות אדמה הרסניות וקטלניות וההרס שהותירו ניכר בארץ עד היום, ולדעת מומחים יתרחשו רעידות אדמה נוספות גם בעתיד.
איך מזהים התרחשותה של רעידת אדמה?
בעת רעידת אדמה חשים תנודות של הקרקע הרצפה רועדת, חלונות משקשקים במסילותיהם, חפצים ורהיטים מתחילים לזוז ימינה שמאלה ואף נופלים ומתנפצים,והמנורות בתקרה מתנודדות.
רצוי מאוד בעת רעידת אדמה לבצע את הפעולות הבאות, אם אתם בשטח פתוח התרחקו ממבנים מגשרים ורוצו לשטח פתוח התרחקו מקירות הבית החיצוניים, מחלונות וממדפים ומעמודי חשמל לחלוטין. אם אתם במבנה היכנסו לממ”ד או לחדר מדרגות זאת בתנאי שלא ניתן לצאת לשטח פתוח במידה ואין ממ”ד בדירתכם היכנסו תחת שולחן כבד או עמדו בפינה פנימית של כמו כן אין להשתמש במעלית בזמן הרעידה ולאחריה מעליות נוטות להיתקע בעת רעידת אדמה אם בעקבות הפסקות חשמל ואם בעקבות תזוזות של המעלית וסדקים בפיר המעלית.
אם אתם בחוף הים בעת רעידת אדמה, עזבו מייד את החוף מחשש שיגיע נחשול ים – צונאמי, הצונאמי הוא גל עם עוצמה רבה שנכנס לחוף וסוחף עימו הכל בעוצמה רבה.
מיד לאחר רעידת האדמה יש להימנע מהדלקת אש או מתג חשמל מכל סוג מחשש לפיצוץ עקב דליפת גז. או מקצרים חשמליים. לפני שהנכם עוזבים מבנה אחרי רעידת האדמה השתדלו לנתק את החשמל והגז.
היו מוכנים לרעידות נוספות – רעידות משנה – אלו מופיעות דקות או ימים לאחר הרעידה הראשונה ועלולות למוטט מבנים שנחלשו ולהסב עוד נזקים בנפש וברכוש.
מדינת ישראל החליטה בשנים האחרונות לטפל בסוגיית עמידות המבנים הפרטיים והציבוריים אך מדינת ישראל ביקשה להמנע מהשקעת הון עתק בשיפור עמידות המבנים ולכן החליטה ממשלת ישראל להציע תוכנית מתאר בשם, תמ”א 38 תמ”א 38 היא תכנית המתאר ארצית שמציעה הטבות נדל”ניות לקבלן יזם ולדיירים של המבנה על מנת לעודד את חיזוק הבניין שלא נבנה לפי תקן העמידות ברעש אדמה.
התקן לעמידות ברעש אדמה נולד לפני כ-20 שנה ומאז כל המבנים הנבנים חייבים לעמוד בו. התכנית תמ”א 38 הוגבלה ל-5 שנים. ותוקפה פג בימים אלה. מה שהמדינה ומציעי התוכנית ידעו אמנם התקיים, היענות הציבור והיזמים שואפת לאפס. והסיבה היא שישנם מספר מצומצם של בניינים שיזם יכול גם לשדרג את המבנה לעמידות לרעש אדמה גם להיטיב עם הדיירים עם לובי מפואר ואולי שיפוץ חיצוני וגם להוסיף יחידות דיור בקומות העליונות או התחתונות וגם להרוויח, ולכן מעט מאוד מבנים נכנסו לתוכנית המתאר תמ”א 38.