גיאולוגיה

הגורמים לרעידות אדמה

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

רוב רעידות האדמה מתחוללות לאורך הגבולות של לוחות קרום כדור הארץ הם מכונים קווי שבר או קווי , העתק, בעיקר במקומות שבהם הלוחות דחוסים זה כלפי זה, כמו בהרי ההימליה או במקומות שבהם הלוחות מחליקים זה כנגד זה. כדור הארץ מורכב בעיקרו מסלע מותך.
החומר המותך עטוף בקליפה קשה ודקה יחסית, שאנו חיים עליה. עובייה של הקליפה נע בין 5 ק”מ מתחת למקומות שונים באוקיינוסים ועד לכ- 70 ק”מ במקומות שונים מתחת ליבשות החומר המותך שמתחת לקליפת כדור הארץ נמצא בתנועה. כאשרחומר חם יותר עולה אל פני כדור הארץ, הוא מתקרר מעט בדרך, ושוב זורם לכיוון מרכז כדור הארץ.

כתוצאה מתנועה זו מופעלים לחצים עצומים על הקליפה הדקה של כדור הארץ, גורמים לסדיקתה ושבירתה ללוחות, וגורמים ללוחות הטקטוניים אלה לנוע זה כנגד זה רעידות האדמה מתחוללות כאשר הסלעים הנתונים ללחצים אינם חזקים מספיק לעמוד בפניהם בשל לחצים אלה הסלעים נשברים והלחץ מתפשט בגלים מנקודת השבר ויוצר את זעזוע האדמה כמו כן, רעידות האדמה קשורות בפעילויות געשיות ונגרמות ע”י התפרצות או נסיגה של מגמה הגורם העיקרי להבדל בין זעזועי אדמה קלים לבין רעידות אדמה חמורות אינו קשור בחוזק הסלעים או במבנה שלהם, אלא, בעיקר בכמות הסלעים הנתונים ללחץ תזוזת הלוחות גורמת לרעידות אדמה באופן הבא: העתק שבר בסלע הקרום, אם הסלעים שלאורך ההעתק צמודים בחוזקה זה לזה, הולכת ומצטברת מתיחות תחת לחצה של תנועת הלוחות הנמשכת, הקרום משני צדדי העתק מתקמט לאט.

העיוות הולך וצובר אנרגיה של מתיחות שלבסוף הסלעים משני צדי ההעתק חולפים זה ליד זה, ומשחררים את גלי ההלם של רעש האדמה. הסעה כשהלוחות נעים זה ליד זה אופקית – אין זו יצירת קרום חדש, ואין זו שחיקת קרום קיים, התנועה מתרחשת לצדדים לאורך ציר ההעתק. בכמה מקומות נעים הלוחות בכיוונים מנוגדים, במקומות אחרים , שני הלוחות נעים באותו כיוון כללי, אך במהירויות שונות. בשני המקרים הם יוצרים העתק אופקי.