חינוךמיומנויות

40 שנה מהיום

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

מאת : שרון גל-אור

מורה אמריקאי, שף רוסי ורופא סיני נפגשו על החוף בבאלי כדי לחשוב על רעיונות חדשים לסטארט-אפ המשלבים את תחומי העניין שלהם. אילו רעיונות אתם חושבים שהם יעלו? קחו את התרחיש הזה 40 שנה קדימה ותנסו לדמיין איך זה ייראה.
שתפו את הרעיונות שלכם בהערות למטה וקבלו 5 מטבעות Ting עבור הרעיונות הטובים ביותר.
מורה אמריקאי, שף רוסי ורופא סיני 40 שנה מהיום

מורה אמריקאי, שף רוסי ורופא סיני 40 שנה מהיוםמה ההבדל בין היום ל – 40 שנה מהיום? היום, למשל, כדי להגיע ממקום א ‘למקום ב’ אתם נכנסים לקופסת פח כמו גם לפני 40 שנה קודם. היום, לוקחים מטוס ממקום א ‘למקום ב’, זה לוקח את אותו מחיר ובאותו הזמן – אז מה באמת השתנה? אתם יכולים לומר שיש לנו אינטרנט וטלפונים חכמים, וזה שינוי גדול, למשל עבור זוג מאוהב אשר יכול לתקשר עכשיו בשיחה למרחקים ארוכים בחינם, וכך גם עבור משפחות ועסקים. עכשיו, אם זה טוב או רע, אני לא מתכוון לדבר על זה, כי אני מדבר על איך זה הולך להיות 40 שנה מהיום – המורה האמריקאי, השף רוסי והרופא השוודי, איך ומי הם יהיו?

חשיבה בינתחומית ורב-תרבותית - מורה אמריקאי, שף רוסי ורופא סיני - האם אי פעם חשבת שהם עשויים להיות אותו אדם?
חשיבה בינתחומית ורב-תרבותית – מורה אמריקאי, שף רוסי ורופא סיני – האם אי פעם חשבת שהם עשויים להיות אותו אדם?

חוכמה, עושר ואהבת אמת

למורה היה חלום שהוא עם שניים מחבריו הטובים ביותר, רופא ושף, בפגישה בבית קפה, מתוך קנקן התה הופיע שדון ואמר להם, כל אחד מכם יכול לבחור משאלה אחת על ששחררתם אותי, זה יכול להיות: עושר, אהבת אמת או חוכמה. בחרתם כבר?
כל אחד מהם בחר משהו אחר, ואחרי רגע של שתיקה, הם הביטו זה בזה,
המורה, אשר ביקש חוכמה, אמר הלוואי שהייתי מבקש כסף, (אה חכם!)
השף שביקש כסף אמר הלוואי שהייתי מבקש אהבת אמת,
והרופא שבחר באהבת אמת אמר הלוואי שהייתי מבקש חוכמה …
“אתם רואים איך שאתם מתנהגים בני האדם?”, אמר השדון והוסיף, “אוקי, אני מסכים להחליף בינכם, אבל אני רוצה משהו בתמורה.”
השף שאל, “בטח, מה אתה רוצה?”
“אני רוצה גישה חופשית לכל החיים אל הנתונים האישיים שלכם? “אמר השדון והם הסכימו.
פתאום השף מקבל הודעה בטלפון והוא רואה אישה מדהימה והוא מיד מתאהב בה, אבל מה … עם שלושה ילדים. כמובן שזה מה שקורה כשאתה מתעסק עם שדון – אז הוא אומר לשדון, “למה שלחת לי אישה עם שלושה ילדים? מה עשיתי לא נכון?”
השדון השיב “זה לא מה עשית אלא מה שלא עשית. מה אתה חושב? אם היית מבקש בהתחלה אהבת אמת אז הם היו הילדים שלך ולא הילדים של הרופא …
ואז הוא הסתכל על הרופא ואמר: סוף סוף אתה חכם מספיק להיות עם המאהבת שלך, ולהסכים להתגרש.
למורה אמר: הגיע הזמן שתתעורר מהחלום, אתה יודע שהמורים לעולם לא יקבלו כסף טוב.

מוסר השכל: תתעוררו, בחיים אין מתנות חינם, אין שדונים, אבל יש גישה חופשית לנתונים האישיים שלכם מה שמביא אותי לנושא הבא, שבו אלגוריתמים, ארגונים וממשלות יכירו אתכם טוב יותר מאשר שאתם מכירים את עצמכם … אז איך זה קרה?

מורה היה חלום שהוא עם שני החברים הכי טובים שלו ...
מורה היה חלום שהוא עם שני החברים הכי טובים שלו …

הדמוגרפיה המשתנה של העולם המערבי היא ללא ספק אחד השינויים העמוקים ביותר המשפיעים על המדינות, על מערכות החינוך ועל מקומות העבודה כיום. מי אנחנו נהיה? ; איך נראה? ; מי יטפל בקשישים? ; איזה סוג של מקומות עבודה חדשים ייווצרו? ; מה יהיה תפקידם של בתי הספר והאוניברסיטאות? ; של הממשלות? וכולה.
אם אנחנו נתמקד בחינוך או בשוק העבודה לרגע, אנו נראה שהם עוברים שינויים רבים הדורשים הכנות חדשות. השוק המשתנה דורש מיומנויות וכישורים חדשים, שלא תמיד נדרשנו עד כה, כגון יזמות, שיתוף פעולה ויצירתיות. השינויים נותנים לנו חלון הזדמנויות לדמיין מחדש איך אנחנו עושים דברים ואיך עושים את זה אחרת, ליצור מציאות חדשה של עבודה ושל סגנון חיים שונים מכפי שהכרנו עד כה.

איך לחשוב קדימה? איך טוב יותר לתכנן לא להיכשל ולא להיכשל לתכנן? לימדו אותנו שכדי להבין את ההווה, עלינו ללמוד מן העבר. זה לא מספיק – אנחנו צריכים גם להסתכל על העתיד, כדי להבין טוב יותר את מה שקורה בהווה. אם לא נדמיין לעצמנו איך ייראה העתיד, אולי הדברים יסתדרו או לא, מי יודע, אבל האם לפי גישת ‘יהיה בסדר’ זה איך שאתם הייתם רוצים שהעתיד שלנו ייקבע?

תחשבו!

מה אם היינו מתאימים עבודות לאנשים ולא אנשים לעבודות
מה אם אתם הייתם יכולים ליצור את מקום העבודה שלכם ולא להתראיין להתקבל?
מה אם הייתם יכולים לעשות כל דבר בעצמכם, מה זה יהיה?
תארו לעצמך עולם חדש, שבו אפשר ואפילו רצוי לעסוק בכמה תחומים בו זמנית, לעקוב אחר הלב שלך, לשנות, לצמוח, לחקור תחומים שונים, לחוות תפקידים שונים, לייצר כל מה שאתם יכולים לדמיין. למה לא? בתוך כל אחד ואחת מאתנו מסתתרים ליאונרדו דה וינצ’י הצעיר, ומארק צוקרברג, הסטודנט-יזם, וניל ארמסטרונג הצעיר החולם להיות אסטרונאוט ולהגיע לירח, ועוד כמה כישרונות שעדיין לא גיליתם. ואני שואל אתכם, למה שלא נגלה אותם? שנגלה את עצמנו ואת גורלנו?
תארו לעצמכם: אנחנו נחליט עם מי אנחנו עובדים, עושים מה ומתי.

אדם לעומת אלוהים

אדם לעומת אלוהים

40 שנה במדבר

באנגלית המילה ‘עבודה’ מוגדרת כפעילות הכרוכה במאמץ נפשי או פיזי הנעשית במטרה להשיג מטרה או תוצאה וכמעט תמיד זה כסף. בעברית המילה ‘עבודה’ נובעת מהמילה ‘עבד’, כלומר עבודה עבור מישהו אחר. תנו לי לשאול אתכם משהו – מה זה חופש אמיתי? בתנ”ך, כאשר בני ישראל יצאו ממצרים, האם הם היו חופשיים? דור המדבר לא חי להיכנס לארץ הקודש, כי הם היו דור של עבדים ולא הצליחו להשתחרר מאותם רגשות שליליים. לכן, חופש אמיתי הוא שחרור מלא מכל אותם רגשות שליליים ורגשות של שנאה, של אשמה ושל חוסר אונים.
באותו קנה מידה, לראות דור חדש אשר לא צריך ללכת לעבודה תמורת כסף או ללכת לראיון עבודה וכולה ‘זהו שינוי בתודעה האנושית. פרופ ‘הררי כותב על כי “בעוד כמה שנים מעכשיו אנשים יהיו חסרי תועלת” ובמקביל הוא מדבר גם על סוג חדש של בני אדם,’ הומו דאוס ‘ועל מה שעלול לקרות לעולם כאשר אנחנו מצמידים מיתוסים ישנים יחד עם טכנולוגיות אלוהיות חדשות, כגון בינה מלאכותית והנדסה גנטית. המסר שלי אליכם ואל פרופ’ הררי, הדבר הקרוב ביותר לאלוהים מתקבל ברמת המודעות, כאשר אנחנו משנים את מושג ה ‘עבודה’ למושג ‘היצירה’ כמו שאלוהים ברא את העולם. אז איך זה יהיה ליצור כמו שאנחנו אלוהים?

ערכים עתידיים

תוך 40 שנה מהיום, איזה סוג של מקצוע אמא היתה רוצה שיהיה לילדים שלה? מורה? שף? רופא? גם 40 שנה מהיום, איך נתייחס לערכים כגון כסף? חוכמה? אהבת אמת?

מה זה אומר להיות חכם? מה זה אומר לאהוב? כאשר האנושות מפתחת מערכות יחסים חדשות עם הומינואידים בעלי בינה מלאכותית – מה זה אומר כאשר הכל היה מבוזר? כאשר נתייחס למחשבות ורגשות כמו היו אלגוריתמים?
כן – ההגיון ייקח אותנו מ A ל B. הדמיון ייקח אותנו לכל מקום. אך המוסר ייקח אותנו לגן העדן. זה לוגוס, פתוס ואתוס יחד.

העלאת האנושות על דרך חדשה, הכל מתחיל בנו.
גלאוריאן

שאלות לתרגול בכיתה – טינג גלובל: מקצועות – עבר-הווה – עתיד

1. מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים? ערכו רשימה של לפחות חמישה עיסוקים שמעניינים אתכם.
דברו על הרשימה שלכם עם חבר או בן משפחה. האם העבודות שבחרתם יהיו קיימים בעוד 25 או
אפילו בעוד 50 שנה מהיום? האם אתם צריכים לקחת בחשבון מגמות עתידיות כאשר אתם שוקלים
מקומות עבודה עתידיים? הסבירו למה כן או למה לא? מה להערכתם יכול להוות מצפן תעסוקתי
מתאים?

2. בחרו עבודה אחת שהיתה קיימת לפני זמן רב, ערכו מחקר באינטרנט במטרה ללמוד איך אותו סוג
מקצוע השתנה במשך השנים. לדוגמה, מה עשה חקלאי טיפוסי לפני 100 שנה? מה עושה היום האיכר
הטיפוסי? אילו שינויים התרחשו במאה האחרונה? יישמו את מה שלמדתם כדי לחזות כיצד חקלאי יהיה
בעוד 100 שנים מהיום. אתגרו את עצמכם ונסו לכתוב סיפור קצר שמסביר איך אתם חושבים שחקלאי
טיפוסי יעבוד בעוד מאה שנים.

3. חברו שלושה תחומי עיסוק ועניין אישיים שלכם, איזה מיזם חדש תוכלו ליצור באמצעות השילוב
שלהם? לדוגמא: טיס, תכנות ואנרגיה סולרית. האם תוכלו לחשוב על סוג של מקצוע חדש באמצעות
השילוב, תנו שם למקצוע אם אפשר (לדוגמא: מפעיל רחפנים סולריים)? האם תוכלו לצייר ייצוג סמלי
של אותו המקצוע? לאיזה מבין 17 היעדים הגלובליים, אחד או יותר, אותו מקצוע מתאים?