חינוךמיומנויות

כשאני אהיה גדול אני רוצה להיות מאושר

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

מאת : שרון גל-אור

 האם אי פעם תהיתם…

אילו משרות היו לאנשים בעבר?

מדוע השתנו המשרות לאורך השנים?

אילו עבודות מודרניות עשויות להשתנות יום אחד?

אילו סוגי עבודות יהיו בעתיד?

מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול? היום, יש אלפי דרכים לענות על השאלה הזו.

ובעתיד? ייתכן שתרצה להיות חוקר תודעה, מהנדס ננו-רובוטיקה, מפעיל רחפנים סולריים ואולי עתידן?

כיום, רבים מן העבודות של העבר נכחדו. עם כל התקדמות טכנולוגית, נוצרו מקומות עבודה חדשים נוספים אשר החליפו את אלה אשר הפכו למיושנים. לדוגמה, תסתכלו סביב החברה של ימינו ונסו להבחין כמה אנשים עוסקים במשרות הקשורות בדרך כלשהי לאינטרנט. אף אחת מהעבודות האלה לא היתה קיימת לפני כמה עשורים. למעשה, אף אחד לפני 100 שנה לא יכול אפילו לדמיין עבודות כאלה!

‘מה אם נחזור אחורה בזמן וננסה למפות ולסדר את תחומי העניין של האנושות מאז ועד היום, האם כך נגיע להבנה טובה יותר של העתיד?’ זו היתה השאלה ששאלתי את עצמי ושנתנה לי השראה לכתיבת מאמר זה וכן לגילוי חדש ומפתיע. קראו עד הסוף, מבטיח לגלות!

אז נתחיל מהתחלה… כאשר בני האדם הראשונים התהלכו על כדור הארץ, היו כנראה רק כמה סוגי עיסוק כמו למשל ציידים ולקטים. כדי לשרוד, היית צריך מזון. כדי לקבל מזון, אתה צריך גם לצוד בעלי חיים וגם לאסוף צמחים וגרגרים. ככל שהחברות האנושיות החלו להתפתח ולצמוח, נדרשו עיסוקים נוספים ואחרים. כפר היה זקוק למישהו שהתמחה בטיפול בחולים. ייתכן שמישהו אחר היה אחראי על יצירת ושמירה על אש.

על מה אתם הייתם רוצים להיות אחראים?

עם הזמן, הציוויליזציות/תרבויות המשיכו להתפתח ולצמוח טכנולוגית ותודעתית. עם התקדמותן של צורות בסיסיות של טכנולוגיה, יותר ויותר משרות חדשות נוצרו. אנשים היו רואים צורך בסיסי מסויים, ממלאים אותו בעבודה קשה או בחידוש כלשהו, ואפילו בהמצאה חדשה, וכך נוצרו מקצועות חדשים נוספים.

בתקופת המהפכה החקלאית, החל מלפני 10,000 שנה החלו לעבוד בחקלאות. התפתחו חברות אגראריות, ומשקים וחוות נזקקו לעובדים רבים. מחיתוך עץ וטיפול בבעלי חיים ועד שתילת יבולים, משרות חקלאיות היו בשפע. מבוגרים וילדים כאחד עבדו בשדה, אחרים ניהלו חנויות או התמחו במלאכה מסוימת שעברה מדור לדור. קהילות חקלאיות נזקקו גם למורים. משך הזמן גם בתי-ספר היו צריכים להיבנות, כך שנוצר ביקוש לנגרים ובנאים וכמובן שנדרשו גם פועלים לייצור טקסטיל ותופרות לעיצוב בגדים בכדי להלביש את הקהילה צומחת, כך שמשך הדורות ועד המהפכה התעשייתית בסביבות 1800 לספירה, כבר היו לא מעט עיסוקים שונים.

עם המעבר מכפרים לערים, חברות הפכו ליותר גדולות ומודרניות, וכך ככל שבתי הספר גדלו והמוסדות להשכלה גבוהה התרחבו נוצרו יותר ויותר משרות בתחומי החינוך. וכן ככל שהתקדם המדע, נפתחו תחומים חדשים לגמרי לרופאים מומחים ומדענים חדשים. כן נפתח תחום חדש של משרות שירות, שכן יותר ויותר חנויות ומסעדות החלו לשרת אוכלוסייה מודרנית רחבה ועשירה יותר.

שאלה: אנחנו נוהגים לחלק את חיי המין האנושי לפי תקופות: תקופת המהפכה החקלאית, המפכה התעשייתית, המהפכה הדיגיטלית. למה מהפכה? מהפכה – כי נוצר סדר עולמי חדש. מה כולל סדר חדש? מה הלאה? מהפכה תודעתית? איזון אקולוגי – הכיצד?

על אלים, מלאכים, גיבורי-על ומקצועות העתיד

הטבלה המחזורית של המקצועות והטכנולוגיות. התבוננו במשבצות הריקות המסמלות את מקצועות העתיד ודמיינו כיצד יראו דורות הבנים, הנכדים, הנינים, ניני-נינים וכן הלאה.
הטבלה המחזורית של המקצועות והטכנולוגיות. התבוננו במשבצות הריקות המסמלות את מקצועות העתיד ודמיינו כיצד יראו דורות הבנים, הנכדים, הנינים, ניני-נינים וכן הלאה.

זמן שהכנתי את הטבלה המחזורית של המקצועות והטכנולוגיות, מיפיתי וסידרתי את תחומי העניין של האנושות כאשר אני נשען על מיונים של מאגרי מידע טכנולוגיים והיה זה צעד טבעי עבורי, מה שכן, שאלתי את עצמי, ‘אם לכל מקצוע היה מספר אטומי, מה הוא היה?’, שאלה זו הובילה אותי לנסות ולחזור אחורה בזמן עד להבנה בסיסית של מהם סוגי התפקידים הבסיסיים והאם יש יחס כלשהו ביניהם לקיום חברה בריאה. לפיכך היה עליי לצאת למסע ולחקור כיצד כל המקצועות נוצרו ומה קדם להם?

היה זה רק צעד טבעי לפנות גם לסיפורי התנ”ך, המיתולוגיה היוונית, הנורדית ואחרים, שכן אלו, סיפורי המיתולוגיה של התרבויות השונות מאפשרים לנו הצצה לעולם העתיק; כיצד נהגו, במה האמינו, התעניינו ועסקו האנשים שחיו באותה התקופה.

גם מלאכים ואלים עובדים במשמרות ומחלקים העבודה בינהם

חז”ל גרסו כי מלאכים הם ישויות ממשיות ואף מעורבים בחיי היומיום של כולנו. לפי הקבלה, מניינם הוא עצום ולכל אחד מהם יש ייעוד ותפקיד מוגדרים. ישנם מלאכים שנועדו לשמור עלינו, חלקם נועדו לעזור לנו בעניינים כמו הריון או מחלות, אולם ישנם גם כאלו שעלולים להזיק. באופן דומה, הדבר דומה בסיפורי תרבויות ודתות קדומות אחרות. על פי סיפורים אלה, האמינו היוונים באלים רבים, שאחראיים, כל אחד, על תחום שונה ביקום. מיתוסים אלה נוצרו על מנת להסביר תופעות טבע ואירועים היסטוריים אשר לא היו מובנים לבני האדם בתקופתם. דמויות האלים בסיפורים דומות מאוד לבני אדם: במראה החיצוני ובתכונות הגוף כמו גם בתכונות האופי וברגשות שהביעו (למשל, כעס, תשוקה, אהבה, קנאה) ובתחומי האחריות השונים.

עשרה מי יודע?

בהגות היהודית מסמל המספר 10 את האחדות שבריבוי ולכן: עשרת הדיברות שהופקדו למשה בהר סיני (ולהן מוקדש המספר 10 בשיר אחד מי יודע); עשר המכות שהביא אלוהים על מצרים; עשרה אנשים דרושים למניין ולכל עניין דתי ציבורי; עשרה מאמרות שבבריאת העולם; עשרת ימי תשובה; עשרת השבטים האבודים של ישראל; עשר הספירות ועוד. אם המספר 10 מסמל אחדות אזי מהם עשרת התפקידים המשמשים אבני יסוד לכלל הפעילויות של המין האנושי ואשר מהם התפצלו כל שאר העיסוקים והמקצועות?

רשימת עשרת תחומי העיסוק המשמשים אבני יסוד לכלל העיסוקים של המין האנושי מתחלקת לשני חלקים, עולם היצירה (1-4) הכולל מקצועות של שליחות ועולם העשייה (5-10)

10 תחומי העיסוק המשמשים אבני יסוד לכלל הפעילויות של המין האנושי ואשר מהם התפצלו כל שאר העיסוקים והמקצועות.
10 תחומי העיסוק המשמשים אבני יסוד לכלל הפעילויות של המין האנושי ואשר מהם התפצלו כל שאר העיסוקים והמקצועות.

טבלה 1: 10 תחומי העיסוק המשמשים אבני יסוד לכלל הפעילויות של המין האנושי ואשר מהם התפצלו כל שאר העיסוקים והמקצועות.

טבלה 2: פירוט והרחבה של הרשימה הכוללת את 10 תחומי העיסוק המשמשים אבני יסוד לכלל הפעילויות של המין האנושי אשר מהם והשילובים בינהם נוצרו כל שאר העיסוקים והמקצועות:

מספר תחום עיסוק מקור
1 הוראה יצירה וזרימה של ממים, יחידות הפצה תרבותיות. הוראה בא מלשון הורות, זהו תחום הכולל לדוגמא מקצועות שהיו בעבר וקיימים אף כיום כגון נואמים, סופרים נביאים, פילוסופים וכולה ובעולם המודרני פוליטיקאים (נואמים) מורים, מנטורים, מאמנים, וכן ‘נביאים מודרניים’ תחת ההגדרה של ביו-סטטיסטיקאים, אנליסטים ועתידנים וכן חוקרים למיניהם (שכן גם אם הם לא מלמדים באופן ישיר, תוצאות המחקר שלהם תורמות לאנושות, בדומה לסופרים ויוצרים אחרים).
2 רפואה להבטיח חיים בריאים ולקדם רווחה לכולם בכל הגילאים. רופאים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, אחיות, תזונאים,
3 שופטות לספק גישה לצדק לכל. שופטים, עורכי דין, יועצי זוגיות
4 אומנות ושירה לספק מקור בידורי. זמרים, ולוגרים (וידאו בלוגר), DJ
5 צייד לספק מקורות מזון. אם בעבר צייד התקיים לשם מציאת מזון אז בהמשך הוא התפתח לצורה של צבא והגנה, שמירה, ספורט ואימונים
6 גידול לספק מקורות מזון. צומח (פירות, ירקות, יין וכולה) ובע”ח (צאן ובקר, דגים וכולה)
7 בנייה כרייה, ארכיטקטורה, הנדסה
8 ייצור טכנולוגיה מכנית (נפחות, חרש ברזל), טכנולוגיה דיגיטלית
9 סחר קנייה ומכירה, שדכנות, ייבוא וייצוא
10 מתן שירותים נהיגה, תיירות, מלונאות, ניהול – ממשל, חברה

 

שאלה: מהם סוגי התפקידים הבסיסיים והיחס ביניהם לקיום חברה בריאה ומקיימת?

האם יש סדר וחוקיות למגוון ומספר המשרות בכפר, עיר גדולה? מה זה אומר על אותה חברה? אני הייתי רוצה להבין כיצד הגידול באוכלוסייה מתרגם ליצירה של מקומות עבודה שונים וחדשים ומה המשמעות הנגזרת. למשל בכפר קטן כנראה יש נפח, אבל סביר להניח שלא יהיה תכשיטן. ובעיקרו של דבר, כמה גדול צריך להיות כפר לפני שיהיה טוחן, מורה, בורסקאי, אופה, מבשל בירה, רופא, תופרת, נגר, חנות כללית, וכו’. יתכן שאין דרך לדעת ממוצע אמיתי מאחר שאין תיעוד היסטורי מדויק של גידול כפרים קטנים לאורך ההיסטוריה. ולפיכך סוג זה של נתונים סטטיסטיים מקיפים ומדויקים פשוט אבד להיסטוריה. מה שכן, מה אם… נצמיד את ההיררכיה של הצרכים של מאסלוב יחד עם סוגי תפקידים, אולי אז נמצא תשובות?

תיאורית הצרכים של מאסלוב
תיאורית הצרכים של מאסלוב

על פי תיאורית הצרכים של מאסלוב, בתחתית הטבלה אלו הצרכים הפיזיולוגיים הבסיסיים, מזון, מקלט וכולה. לפיכך הדבר הראשון שחברי הקהילה יצטרכו (רצון וצורך לא תמיד זהים) זה לספק את הצרכים הפיזיולוגיים. לאחר מכן את בטחון קיומם הפיזי הכולל ביטחון אישי, מקור פרנסה, משאבים, משפחה אוהבת, בריאות ורכוש והלאה. לאחר מכן סיפוק תחושת השייכות, זהות ואהבה הכוללים כיום גם משך חיי סוללה וחיבור לרשת האינטרנטית החברתית – ‘אני מחובר משמע אני קיים’; לאחר מכן, כבוד והערכה ולבסוף מימוש עצמי. לפיכך ככל שחברה יותר מתקדמת טכנולוגית ותודעתית אזי תחומי העיסוק והעניין (המקצועות, כפי שאנו מכנים כיום) יתקשרו לחלק יותר גבוה בפירמידה.

הווה אומר, המשתנים אשר משפיעים הכי הרבה על התמקצעות ומגוון רחב יותר של בעלי מקצוע ושירותים הם הצרכים והרצונות של הפרט ושל החברה. הדרך הטובה ביותר להבין את זה לעומק היא באמת להבין הכי טוב שאפשר כיצד קפיטליזם עובד. ואז להבין את ההתקדמות ההיסטורית של הטכנולוגיה והכלכלה. הרבה מזה קשור לאקולוגיה ולגיאוגרפיה! ברגע שאנחנו נבין את זה נוכל לחזות בצורה יותר מדויקת את מקצועות העתיד, לבנות קפיטליזם יצירתי, להתמקד יותר בחלקים הגבוהים של הפירמידה: לבנות שייכות זהות, אהבה, כבוד והערכה, ומימוש עצמי, ולשמור על איזון הן ברמת הפרט והן ברמת המערכת.

“הדרך הטובה ביותר לנבא את העתיד היא ליצור אותו”

 שאלה: מה היחס בין סוגי התפקידים הבסיסיים על פירמידת מאסלוב לקיום חברה בריאה?

בחיבור בין סוגי התפקידים הבסיסיים והתאמתם על פירמידת מאסלוב ניתן לראות כי מקצועות ‘עולם היצירה’: הוראה, רפואה (בריאות הנפש), שופטות (מוסר), אמנות ושירה, הם בראש הפירמידה. משמע חברה בה יש אחוז גבוה יותר ממקצועות אלו היא מתקדמת יותר, מפותחת מוסרית, מעודדת יצירתיות, ספונטניות, פתרון בעיות, חוסר דעות קדומות וקבלת עובדות. במילים אחרות, אולי ניתן לומר כי חברה המעודדת לסקרנות וליצירתיות ולאושר של הפרטים המרכיבים אותה, היא חברה בה יש מגוון רחב יותר של שונות בבחירת תחומי העניין, העיסוק והדעת.

שאלה: אז איך מחברים בין הצרכים של הפרט ושל החברה? איך ממפים אותם?

מאז המהפכה התעשייתית בסביבות 1800 לספירה ועד היום המין האנושי השפיע רבות על עיצוב פני הפלנטה, החל משינויי אקלים, זיהומים, הכחדה של מיני בעלי חיים ועוד. באמנת פריז ב 2015 האו”ם אימץ 17 מטרות גלובליות SDG’s כאג’נדה גלובלית המובילה לקראת שנת 2030 כדי להבטיח חיים טובים ומתמשכים לכל תושבי הפלנטה. מאז ממשלות, ערים, חברות מסחריות וארגונים פועלים לאור ההנחיות הללו המקיפות את כל תחומי החיים וביותר ויותר מדינות התוכניות הלימודית והשיח הבית ספרי כבר כולל את יעדי הקיימות במסגרת לימודי החובה, שכן, אלו למעשה מייצגים את הצרכים האמתיים של החברה ולפיכך מהווים מצפן תעסוקתי שיעזור לנו להבין טוב יותר מה יהיו מקצועות העתיד.

מצפן תעסוקתי – בטבלה המחזורית של המקצועות והטכנולוגיות אנחנו רואים בחלק העליון את 17 היעדים שהאו”ם הגדיר לפי אג’נדה 2030 להשגת חברה מקיימת. בחלק התחתון של הטבלה אפשר לראות מיפוי של תחומי עניין ועיסוק, כאשר חקר צירופי הבחירות של אלו עוזרים לנו להבין טוב יותר מהם תחומי העניין והעיסוק שלכל פרט ופרט. ראייה זו מאפשרת לנו לראות כיצד בדרך של חיבור לתחומי העניין האישיים שלנו כפרטים, הווה אומר, תיקון עצמי ויחסינו אם האחר אנו נביא בסופו של דבר לתיקון עולם.

שאלות להמשך מחקר

בטבלה המחזורית של המקצועות, בציר הזמן – עבר – הווה – עתיד, מהו היחס ב % בין סוגי המקצועות השונים במדינות השונות ובגלובלי? והאם ניתן ללמוד מכך שאנחנו בדרך להיות חברה יותר חדשנית? יותר מוסרית?

באותה מידה, אם מקצועות החינוך וההוראה הם בראש הפירמידה האם זה מסמן לנו שאנחנו צריכים לשים את החינוך וההוראה בראש סולם/פרמידת הערכים שלנו בחברה?

היכן ההתקדמות הטכנולוגיה באה לביטוי רחב יותר – בעולם העשייה או בעולם היצירה? מה זה אומר לנו?

בהתבסס על הנחות ושאלות יסוד אלה, האם נוכל לקבל הבנה טובה יותר מהם העתידים האפשריים בהתבסס על המטרות שהצבנו לעצמנו, מדינות וכלכלות, משמע ‘האנושות’  וקצב התקדמות הטכנולוגיה בכל אחד מהתחומים? – ולייצר אותם תוך התייחסות לרבדים הרגשיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים של תהליך הגישור בין יחידים, תרבויות ועמים.

מה צופן עתיד התעסוקה - מתאימים אנשים למשרות או משרות לאנשים? לכל אחד תפקיד אותו הוא ממלא ביקום כחלק מאחדות כוללת, כאשר שילובי תפקידים שונים יוצרים נגזרות חדשות אשר משפיעות על המרחב בו אנו חיים, דמותנו והכלים בם אנו עושים שימוש.
מה צופן עתיד התעסוקה – מתאימים אנשים למשרות או משרות לאנשים? לכל אחד תפקיד אותו הוא ממלא ביקום כחלק מאחדות כוללת, כאשר שילובי תפקידים שונים יוצרים נגזרות חדשות אשר משפיעות על המרחב בו אנו חיים, דמותנו והכלים בם אנו עושים שימוש.

סיכום והתחלה

מעולם לא לימדו אותי לחשוב עצמאית באמת! מעולם לא עזרו לי לשאול את השאלות הנכונות בעבורי! איך אני יכול להבין טוב יותר מה אני אוהב ומה אני צריך לעשות כדי להצליח להיות מי שאני באמת? ושאלה אליכם – האם המהפכה הדיגיטלית מסמנת כי מקצועות ההוראה בעתיד יעזרו לכל אחד ואחת להתחבר למי שהם באמת ולא למלא משבצת על לוח שח כחלק מפס ייצור זה או אחר?

אילו מקצועות חדשים נראה כחלק מהמהפכה הדיגיטלית הבאה? בקרוב מאוד מדינות יחליפו תשתיות ורשתות חשמל ומדיה, צירים וכלי תחבורה ויוחלפו בכאלו המבוססות על טכנולוגיות ומקורות אנרגיה חדשים, האם זה מה שיקדם אותנו, המין האנושי? לעיתים הסוד הוא בלראות את הדברים מזווית אחרת, מנקודת השקפה שונה מזו אליה הורגלתם במשך חייכם, מזו שחונכתכם אליה, כי אז מגלים דברים שנסתרו מעיניכם כמו עד כמה החיים הינם רבי משמעות וייחודיים. מאמר זה נכתב במטרה להביא אתכם לבחון בעיניים חדשות את המציאות בה אתם חיים בדגש על ערכי המוסר הבסיסיים, וכן לשאול את השאלות – האם וכיצד עומדת החברה בה אתם חיים בערכים אלו? והיכן אתם עצמכם עומדים באותו סולם? ובסופו של דבר להעניק לכם את הכוח להתמודד עם אותו קונפליקט אישי ויומיומי בין היצר לקוד המוסר.

הפתרון לבעיותינו טמון בהגברת המודעות לקשר בינינו. חברה אידיאלית מתקיימת בצורה שמציבה כל פרט ופרט שבה בתנאים האופטימאליים ביותר להישרדות ולשימוש אופטימלי במשאבים של הסביבה. תהליך הפיכת העולם לכפר גלובלי קטן אינו מקרי אלא שלב טבעי בהתפתחות הציוויליזציה לכיוון של הרמוניה כוללת. בסוף התהליך תיווצר מערכת אחת מאוזנת שכל חלקיה קשורים זה לזה ביחסי הדדיות ושיתוף פעולה – האחדות שמעבר לדואליות ושמעבר לריבוי. התהליך שעוברת האנושות כיום הוא שלב הכרחי בדרך להתהוותה של משפחה אנושית אחת, קהילה שתספק את האינטרסים של כולנו אם רק נתפקד כחלקים בריאים בתוכה.

מודעות מפותחת יותר פירושה חשיבה חדשה, והיא המפתח לציוויליזציה חדשה. כך שכאשר נצליח ליצור שינוי בסולם הערכים של הסביבה שבה אנו מצויים, כך שערכים אלטרואיסטיים כמו חיבור לזולת ודאגה הדדית יעמדו בראש הסולם, ישנה כל אחד מאיתנו את יחסו לזולת.

זמן שאנו מתאחדים, אנחנו יוצרים רשתות של דאגה אנושית לגבי עתידנו, ואנחנו מוצאים את הכוח והחוכמה הנדרשים כדי ליצור עתיד טוב יותר לכולם.

 מעלים את האנושות על נתיב חדש

 הכל מתחיל בנו!

גלאוריאן

 

 שאלות לתרגול בבית ובכיתה –

*מתוך מערך שיעור של טינג גלובל: מקצועות עבר- הווה – עתיד

  1. מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים? ערכו רשימה של לפחות חמישה עיסוקים שמעניינים אתכם. דברו על הרשימה שלכם עם חבר או בן משפחה. האם העבודות שבחרתם יהיו קיימים בעוד 25 או אפילו בעוד 50 שנה מהיום? האם אתם צריכים לקחת בחשבון מגמות עתידיות כאשר אתם שוקלים מקומות עבודה עתידיים? הסבירו למה כן או למה לא? מה להערכתם יכול להוות מצפן תעסוקתי מתאים?

 

  1. בחרו עבודה אחת שהיתה קיימת לפני זמן רב, ערכו מחקר באינטרנט במטרה ללמוד איך אותו סוג מקצוע השתנה במשך השנים. לדוגמה, מה עשה חקלאי טיפוסי לפני 100 שנה? מה עושה היום האיכר הטיפוסי? אילו שינויים התרחשו במאה האחרונה? יישמו את מה שלמדתם כדי לחזות כיצד חקלאי יהיה בעוד 100 שנים מהיום. אתגרו את עצמכם ונסו לכתוב סיפור קצר שמסביר איך אתם חושבים שחקלאי טיפוסי יעבוד בעוד מאה שנים.

 

  1. חברו שלושה תחומי עיסוק ועניין אישיים שלכם, איזה מיזם חדש תוכלו ליצור באמצעות השילוב שלהם? לדוגמא: טיס, תכנות ואנרגיה סולרית. האם תוכלו לחשוב על סוג של מקצוע חדש באמצעות השילוב, תנו שם למקצוע אם אפשר (לדוגמא: מפעיל רחפנים סולריים)? האם תוכלו לצייר ייצוג סמלי של אותו המקצוע? לאיזה מבין 17 היעדים הגלובליים, אחד או יותר, אותו מקצוע מתאים?

“ואהבת לרעך כמוך”, ספר ויקרא, פרק י”ט, פסוק י”ח