ביולוגיה

צבעי הסוואה

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

כדי שבע”ח ישרוד, עליו להתמודד עם טורפים או לחמוק מהם אם יש לו הגנה כלשהי כוח גופני, חומר כימי או שריון , הוא יכול להתייצב מול אויבו בעוז ולקרוא עליו תיגר. אם הוא לא מזיק, טעים או בעל גוף רך, עליו למצוא דרך כלשהי להסתיר את עצמו. בשעת הדחק הוא עשוי להימלט או להסתתר, אבל הוא יכול לעשות זאת רק מפעם לפעם. שאר הזמן, ברגעים השקטים בחייו, עליו לטשטש את עצמו. עליו להסתיר את צורתו בעזרת הסוואה כלשהי.

השיטה הפשוטה ביותר להסתרת הגוף היא להתאים את צבעו בדיוק לצבע הרקע. כיסוי גוף באותו צבע ובאותו גוון בדיוק יאפשר מיזוג טוב של בע”ח עם הסביבה. ישנה בעיה כשבע”ח נע ממקום למקום, הרקע שלו משתנה. כפתרון לבעיה הזאת, התפתחו אצל מינים רבים צורות מגוונות של החלפת צבעים באמצעות הרחבה וכיוון של תאי צבע )פיגמנטים( מיוחדים בעורם.

לדוגמה הזיקית שינוי הצבע בזיקית מושפע לא רק מצבע הסביבה החיצונית אלא מעצמת האור, מטמפ’ ומגורמים “נפשיים” אחרים.
זיקית חזקה עוטה צבעי איום ירוק בהיר או אפור צהוב עם כתמים ירוקים אפורים. והזיקית החלשה משנה את צבעה לצבעי כניעה: אפור כהה ואחיד. מלבד שינוי צבעה יש לה עוד  תחפושת היא מתגבנת כמו חתול פוערת פה ענק ממדים ונראית כמו אריה קטן ומסוכן.
ואם גם תחפושת זו לא הועילה לה היא “תשלוף” את התחפושת האחרונה נחש ארסי. היא מנפחת את ריאותיה ונושפת בעצמה רבה ומחקה את לחישת הנחש.

צורות ההסוואה המדהימות ביותר בעולם החי נראות אצל בע”ח שצורתם מחקה פרט מסוים בסביבתם. יש חרקים הנראים בדיוק כמו עלים ירוקים, אחרים דומים דמיון מוחלט לפרחים שאליהם הם קשורים.

צורה משוכללת במיוחד של הסוואה היא “מסכת העיניים”, שבה קווים, פסים או כתמים בצבע כהה עוברים לכל רוחבה של העין ולמעשה מסתירים אותה לגמרי. העין היא הפרט המסגיר ביותר בצורתו של בע”ח והיכולת להסתיר אותה היא יתרון גדול.
אם בעל העין עוצם אותה, הוא אינו יכול לפקח על תנועותיו של הטורף. אבל אם העין יכולה להישאר פתוחה מבלי להראות, אותו בע”ח נהנה משני עולמות. מאות מינים של דגים הם בעלי מסכת עיניים והיא נפוצה מאוד גם אצל צפרדעים ונחשים.

לסיכום, צבעי ההסוואה עוזרים לבע”ח להידמות לסביבה בה הם נמצאים וכן להישמר מאויביהם , לפעמים הם גם מפתיעים את בע”ח מהם הם ניזונים.