סדנאות מדע

שבירת אור וצבע

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

פעילות מס’ 1 – הדפסה על נייר צילום

מטרה- פעילות פתיחה לנושא, שבה איך מדפיסים צלליות של עלים או פיסות תחרה על נייר.

כלים וחומרים

1. עלים ונגזרות נייר

2. לכל ילד נדרש להכין:

3. שתי חתיכות זכוכית או פרספקס שקוף בגודל 20X20 סמ’

4. נייר צילום

פעילות

1. להניח נייר צילום על גבי הזכוכית התחתונה

2. על הנייר להניח עלים

3. להניח על הכל את הפלטה השניה ולהדק את שתי פלטות הזכוכית זו לזו בנייר דבק

4. יש לחשוף את ההתקן לשמש למשך 20 שניות עד מס’ דקות (תלוי בעצמת השמש באותו יום) עד שצבע הנייר משתנה

5. יש להוציא את הנייר ולשטוף אותו

6. יש להניח את הנייר השטוף לייבוש על משטח ישר

תוצאה ומסקנות

נייר הצילום הינו נייר המצופה חומר רגיש לאור. כאשר החומר נחשף לאור הוא משנה את צבעו. אם נכסה חלק מן הנייר נמנע למעשה את חשיפתו לאור ואת שינוי צבעו עקב כך. שטיפת הנייר הנה פעולה המסירה את החומר הרגיש לאור שמצפה את הנייר ומונעת את המשך שינוי הצבע.

פעילות מס’ 2 – שבירת קרני אור

מטרה – להמחיש את תופעת שבירת קרני האור במעברן ממדיום למדיום

כלים וחומרים

1. צנצנת זכוכית גדולה או כוס

2. מקל

3. מטבע

פעילות

1. למלא את הצנצנת מים עד חציה

2. להכניס את המקל לצנצנת ולאפשר לילדים לראות את “שבירת” המקל כביכול בנקודת החדירה למים

3. לרוקן את הצנצנת, להטיל מטבע לתוך הצנצנת ולמקם את הילדים כך שיוכלו לראות את המטבע דרך דופן הצנצנת

4. למלא את הצנצנת במים. המטבע נראה גדול יותר לאחר מילוי הכוס

תוצאה ומסקנות

שבירת המקל וגדילת המטבע הנן אשליות אופטיות הנגרמות עקב שבירת קרני האור, שמוחזרות מן החפצים, במעברן מפאזה מימית לפאזה גזית (האוויר). שבירת הקרניים גורמת לנו לטעות באשר למיקום וגודל של חפצים.

פעילות מס’ 3 – צבעים

מטרה – המחשת המושג “פיגמנטים”

כלים וחומרים

1. מכתש ועלי

2. גירים כחולים

3. גירים צהובים

פעילות

1. לטחון יחד עם הילדים גיר צהוב ואחר כך גיר כחול

2. לערבב את שני הגירים הטחונים – נקבל צבע ירוק !

תוצאה ומסקנות

צהוב הינו צבע המתקבל מבליעת כל צבעי קרני האור למעט צהוב וירוק אשר הנם מוחזרים ולכן נראים ואילו כחול הנו צבע המתקבל מבליעת כל קרני האור למעט כחול וירוק אשר הנם מוחזרים ולכן נראים. אין בעולם פיגמנטים (צבענים) טהורים, ערבוב של חומר צהוב עם חומר כחול יגרום לבליעת הצהוב על ידי הכחול ולבליעת הכחול על ידי הצהוב וכך נראה למעשה החזרה של הצבע הירוק בלבד.

פעילות מס’ 4 – ערבוב צבעים

מטרה – ערבוב צבעים, פעילות יצירתית להמחשת משמעות ערבוב צבעים

כלים וחומרים

1. שני עיגולי קרטון בקוטר 10 סמ’ לכל ילד

2. מכחול לכל ילד

3. שני קיסמי עץ לכל ילד

4. מספריים

5. צבעי גואש בצבעים צהוב כחול ואדום

6. מספר צנצנות מים לשטיפת מכחולים

7. צלחות פטרי לצבעים

8. מחט מתקן

פעילות

1. להדריך את הילדים לצבוע את מרכז עיגול הקרטון בגזרות של צבע כחול ואדום או צהוב וירוק (ולהשאיר כ- 3 סמ’ שוליים מסביב)

2. לאחר שהצבע התייבש לנקב את מרכז העיגול בקיסם ולקבע אותו בטיפת דבק כך שחציו יהיה מצידו האחד של העיגול וחציו מצידו האחר.

3. לאחר ייבוש הדבק ניתן לסובב את העיגול כסביבון, אם צבענו את הגזרות בצהוב ובכחול עם הסיבוב יתקבל צבע ירוק ואם צבענו את הגזרות בצבע אדום וכחול נקבל צבע סגול ברגע שהסביבון יסתובב.