בר מצווה-בת מצווה

מסיבת בת מצווה

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

בת מצווה הוא אירוע חברתי המצוין עם הגעתה של הנערה לגיל 21, בגיל זה לפי המסורת נהוג שהנערה נוטלת על עצה אחריות ומתחייבת כלפי החברה על קיום מצוות, אצל הנער גיל הבר מצווה הוא גיל 31 ואילו אצל נערות הגיל הוא 21 שנה אחת פחות, מהטעם שהנערה מתבגרת פיסיולוגית מוקדם יותר מהנער, ולפי המדרש בבראשית רבה “נתן הקב”ה בינה יתרה באישה יותר מבאיש” כלומר – הקדים בה בינה יותר מבאיש – הכוונה היא שאמנם ההתפתחות הרגשית של הנערה מוקדמת יותר מאשר ההתבגרות של הנערה.
ברוב תרבויות העמים נהוג לחוג את בשלותה של הנערה, המנהג בתכליתו דומה מאוד למסיבת הבת מצווה שהיהודים עורכים, ומטרתו קבלת עול הבגרות, או ציון המעבר מילדות לבגרות.
בשבטים אפריקאים ובתרבויות שונות חוגגים את הטקס, כל תרבות לפי סממניה ולפי סגנונה יש שעושים זאת בקבוצות כאשר כל הנערות והנערים עוברים טקס התבגרות קבוצתי לקראת הטקס מתאפרים ומתעטפים במיטב המחצלות, לעיתים משולב ריקוד המתאר את המעבר מילדות לבגרות ובשבטים מסוימים גם מוסיפים כתובות קעקע על הגוף.
היהודים החלו במנהג הבת מצווה במאה ה – 91 בעיקר בקרב קהילות ליברליות, הטקס נערך בקרב הקהילות האורתודוקסיות המודרניות, בשנים האחרונות ישנו ניסיון להעניק לאירוע נופך דתי, הכולל דרשה של הנערה בקרב ציבור של נשים בלבד.
מנהג הבת מצווה בקרב הציבור החילוני ליברלי שואב את כוחו מהליברליזם ומהתנועה הפמיניסטית הפועלת לשוויון הזדמנויות בין גברים ונשים, חגיגת הבת מצווה במקביל לחגיגת הבר מצווה מהווה הצהרה על שוויון בין המינים.
כיום בקרב החילוניים בארץ ובעולם מקובל לחגוג את הבת ללא כל סממן דתי. אלא רק במסיבות הנערכות במועדונים באולמות אירועים או במסעדות , במסעדה או באולם אירועים. במסיבה משולבת ארוחה, דרשה או נאום של כלת בת המצווה ושל הוריה, משלבים עם המסיבה מוזיקה, ריקודים, הופעת אומן אורח, אטרקציות לבר מצווה לילדים כמו שולחנות משחק, צייר קריקטורות והפתעות נוספות.