חדשותמאמרים חדשיםפסיכולוגיה של החינוך

מדוע כישלון הוא דבר טוב

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

בואו נדבר על כישלון. במשך חלק ניכר מחיי הייתי מאושר הייתי מחוייב להשגת שלמות של 100% בכל מה שעשיתי. הוגדרתי שקדן ומצויין ולא הייתה לי שום יכולת להתמודד עם כישלון. זו כמובן דרך לא ברת קיימא ולא בריאה לחיות.

רק בשנות העשרים המוקדמות שלי, כשהפכתי ליזם – שם אתה מתמודד על כל צעד ושעל עם כישלונות, דחיות תקלות ושגיאות – פיתחתי קשר הרבה יותר בריא עם כישלון. אם כי עדיין לא השלמתי עם הכישלון.

בשלושים שנותיי בעולם העיסקי עשיתי הרבה טעויות ונכשלתי לא מעט, לאורך השנים למדתי ממקור ראשון שכדי להצליח באמת, עלינו לקחת סיכונים, להיכשל הרבה וללמוד מאותם חוויות. חלק מהכשלונות יצרו מצבים מורכבים מאוד של חובות ונפילות של מצב הרוח. לעיתים זה גלש ואפילו פגע המרקם היחסים במשפחה.

למה טוב לחוות כישלון

מרגע שנולדנו, אני מאמין שאנחנו מחויבים לקחת סיכונים, להיכשל ולנסות שוב. חשבו על תינוקות שלומדים ללכת, ליפול שוב שוב עד שבסופו של דבר הם עומדים, למעשה, הילדות אמורה להיות כולה מושתתת על ניסיון, לפעמים מצליחים, ולעתים קרובות נכשלים, זו דרכנו ללמוד את הכללים ואת ההתמודדות איתם, על זה נאמר לא פעם “העולם במה ואנחנו שחקנים” את כל זאת רכשנו בגיל צעיר תוך כדי משחק בצעצועים ובמשחקי בחצר עם חברים.

עצם ההגדרה של משחק היא לקחת סיכונים, לבחון אינספור פעילויות ושחקנים, לדחות חלק ולהתחבר לחלק אחר, לבחון את אפשרויות הפעולה לנסות ולבדוק את התוצאות כל פעם מחדש.

אבל בשלב מסוים רבים מאיתנו מרגישים פחות נוח עם  רעיון הכישלון. אנו מתמקדים בביצועים ובתוצאה הסופית, ברכישת מיומנויות ובשגרה היומיומית אנו מאבדים את ראיית הלמידה החשובה הצומחת מכל הניסיונות – החקירה והתגלית.

זה בסדר להיכשל

הלוואי וכילד היה לי יותר נוח עם כישלון. זה היה חוסך ממני הרבה כאב לב. להלן מספר טיפים כיצד אנו יכולים לעזור לילדינו לחוות כישלון כחלק טבעי מהדרך להצלחה.

חמש דרכים שנוכל ללמד ילדים לאמץ כישלון

צעד אחורה

קשה לנו לתת לילדינו לחוות אי נוחות, אכזבה או אפילו שברון לב, האינסטינקט שלנו הוא למהר לפתור את הבעיות ולהציל את הילדים מכל אירוע אפילו הפעוט ביותר. בסופו של דבר יש להבין שכל התערבות מונעת מהילדים להתנסות בחווייה וכמובן בלמידה של האירוע, סגנון ההורות הזה מונע מהילדים להפוך לעצמאים. עלינו לתת לילדים להתמודד ולפתור את הקונפליקטים שלהם עם החברים ולפתח את החוסן האישי כך שבעתיד באותה סיצואציה הם יוכלו להתמודד אחרת עם האירוע.

לשבח את המאמץ

אנשים עם מחשבות צמיחה מאמינים שהאינטליגנציה שלהם יכולה להשתפר עם הזמן עם הניסיון. הם מאמינים כי למאמץ שלהם יש השפעה על הצלחתם. במחקר שנערך על 400 תלמידי כיתה ה’ דר’ קרול דווק   ביקשה מהתלמידים להשלים פאזל, היא העניקה לקבוצה אחת לשבחים על אינטליגנציה “אתה בטח חכם מאוד!” ואת הקבוצה השנייה שיבח ה על המאמץ ” בטח עבדתם ממש קשה! ”. ואז קיבלו שתי הקבוצות חידות קשות שלא הצליחו להשלים. לאחר הכישלון ניתנו חידות קלות להשלמה. הקבוצה שנאמר לה שהם חכמים, הצליחו פחות  במשימה השנייה מאשר הקבוצה שקיבלה שבחים על המאמץ, אנו יכולים לתקשר לילדים שלנו שדרך אחת להתמודד עם כישלון היא לעבוד קשה יותר ולהתאמץ יותר.

נסה דברים חדשים וקח סיכונים סבירים

יש ילדים שנרתעים מלנסות דברים חדשים מחשש שהם לא יהיו טובים בזה. שנו מחדש את חשיבתם כדי להתמקד בחוויה ופחות בביצועים  ובתוצאה. כמו כן, תנו לילדים לראות אתכם מנסים פעילויות חדשות, אתגרים חדשים, ואפילו מאכלים חדשים.

לנסות שוב

הייתי שמח עבורנו כחברה לנסח הגדרה חדשה לכישלון. אנחנו צריכים לראות במערכות היחסים הכושלות, בטעויות בעבודה, התנהלויות שגויות של הורות וכל שאר צורות הכישלון כתובנות עמוקות הנחוצות ללמוד מי אנחנו באמת ולמצב אותנו בדרך למציאת מטרתנו והתשוקה שלנו.  מה אם נאמר לעצמינו שעלינו להיכשל בכדי להצליח? ובכן אני זה בדיוק מה שנכון לעשות להיכשל  בכדי ללמוד להצליח, לקחת סיכונים, לא סיכון חיים אלא סיכונים קטנים שמהם אפשר לצמוח, כך נוהגות כל חברות הסטארטאפ בעולם ובעיקר כך מנהלים רוב היזמים בעולם. ואחת הסיבות להצלחת הסטארטאפ בארץ הוא שהישראלים יותר מכל אחד אחר לוקחים סיכונים ולומדים מהכישלונות שלהם, שווה לבדוק בהזדמנות כאשר את פוגשים יזם כמה פעמים הוא נכשל עד שהצליח ומה למד מהכישלונות שלו.