ביולוגיהמחלות

אנטקרס – לא מחלה מידבקת

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

חיידק האנטרקס (XARHTNA) – גחלת – נזכר כבר במקורות כשישי ממכות מצרים – השחין. הפירוש מיוונית – פחם – בשל מראה הנגע על פני העור.
זו המחלה הראשונה שזוהתה כזו שנגרמת מחיידקים והראשונה שהכינו תרכיב חיסון יעיל מפניה. צורת המלחה באדם תלויה באתר החדירה של החיידק לגוף.
אנטרקס בדרכי הנשימה היא הצורה העיקרית הצפויה להיגרם משימוש בחיידק למטרה צבאית. דרכי העברת המחלה הן משאיפה, חשיפה של העור או ספיגה במערכת העיכול. על כן, מעטפות האנטקרס גרמו לבהלה גדולה.
כמחצית מהנגועים בחיידק לוקים בדלקת בקרום המוח, המאופיינת בהידרדרות נוירולוגית מהירה שיכולה להגיע עד מוות.
לדברי פרופ’ שמר, חיידק האנטרקס הוא חיידק עמיד מאוד, וכפי שהוכח בפלורידה, מדובר בזן שכנראה יוצר כבר לפני 05 שנה.
האם מחלת האנטרקס מידבקת והאם מי שבא במגע עם החולה צריך לדאוג ?
“לא, על הידבקות מאדם לאדם לא ידוע.”
מדוע מעבירים את האנטרקס באמצעות אבקה לבנה ?
“את נבגי האנטרקס אפשר לגדל במעבדה רגילה. כאשר מייבשים את הבקטריה היא נהפכת לנבגים היכולים להישאר רדומים עשרות שנים. הנבגים עצמם נראים כמו אבקה לבנה או אבקה בצבע בז’, אבל אפשר לצבוע את האבקה גם בצבעים אחרים. הטמנת הנבגים בתוך טלק ריחני, למשל, יכולה למנוע חשד מצד מקבל המכתב, וגם להגדיל את פיזורם”.
מהן הפגיעות הנגרמות מהאנטרקס ?
“המחלה של העור היא קלה לאבחון. בדרך כלל אפשר לטפל בה ביעילות, ומקרי המוות בה נדירים. צורת ההדבקה השנייה (וכמעט לא רלוונטיות למקרי טרור) היא ברך כלל העיכול – על ידי מאכל בשר נגוע שלא בושל כהלכה. הצורה הנדירה והכי קשה להידבקות היא בדרכי הנשימה, והיא אטרקטיבית לשימוש טרוריסטי או פלילי, בעיקר בשל הקושי לגלותה. ככול שהאבחון מוקדם יותר, סיכויי הצלחת הטיפול בחולה גדולים יותר.
כיצד מטפלים בפגיעות האנטרקס ?
” הטיפול בכל סוגי התחלואה הוא באמצעות אנטיביוטיקה לסוגיה “.
האם האנטיביוטיקה יעילה ?
” בהחלט, וזאת על תנאי שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם. האנטרקס עלול לשמש פוטנציאל הפחדה מתאים, אבל צריך לזכור שמדובר במחלה שבהחלט ניתן לטפל בה.”