חינוךמאמרים חדשים

אתגר 18 ימים של קיימות ומנהיגות

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

מאת : שרון גל-אור

מזמינים אתכם ל “18 ימים של קיימות ומנהיגות

מה אם היינו מחברים בין:

אתגר חברתי + יעדי הקיימות + הרצאות טד = ???

אני בתור אחד שחוקר ומתמחה גם בקיימות ומנהיגות אני שמח להזמין אתכם לחוויה מאתגרת שתעזור לכם לעבור את ימי הקורונה בשלום, ולהלן האתגר:

אתגר הקיימות ומנהיגות הינו אתגר שנמשך 18 ימים ושהוא למעשה תהליך קבוצתי חברתי בהשראת היעדים הגלובליים לקיימות SDGs, הכולל משימות מרתקות, הכוללות בין השאר, הקשבה להרצאות רלוונטיות משנות תודעה (הרצאות טד בגרסה האנגלית).

מדי יום מנהל הקבוצה שולח בווצסאפ את האתגרים היומיים. האתגר מאפשר בחירה של משימה יומית קצרה מבין שלוש משימות, ומהווה פתיחה לתהליך קסום של צמיחה ומודעות חדשה, שתנתק אתכם מאזור הנוחות המיידי ותפתח בכם מודעות גלובלית.

רבים שסיימו את כל 18 הימים וגם פתחו במקביל קבוצה, מדווחים על שינויים לטובה.

חלק מהערות ששותפו באחת הקבוצות שהובלתי עם סיום האתגר:

“תודה לך שרון על ההזמנה לאתגר. מעבר לעובדה שלמדתי ממנו רבות אני מרגיש שזה תרגיל מדהים במודעות למה קורה בעולם, איך זה משפיע עלי ואיך אני יכול להשפיע בעצמי. שינוי המודעות כמובן גורר איתו גם שינוי תודעה. בהחלט תהליך מרתק. תודה רבה ”

“היי כולם, אני יפעת, שמחה ממש להיות כאן. מרגישה שב 18 יום האחרונים התמלאתי בהשראה בנושאים שחשובים לי מאוד. מרגישה שאנחנו חייבים לצעוק ולהעלות לסדר היום את הנושאים החשובים הללו. אם לא למעננו אז למען דור העתיד…”

“אהלן לכולן/ם, שמי מאיה. עקבתי אחר ה-כ-ל, עשיתי משימות, כתבתי מכתבים, סיפרתי והתנזרתי ממתוקים… היה כיף ומאתגר, ובעיקר החזיק אותי במודעות ממוקדת-קיימות הרבה ימים ברצף. תודה רבה על המאמץ הקבוצתי ועל ההובלה החיובית

נתראה בשמחות מקיימות ”

“אני לי-אור. גם אני עשיתי את כל המשימות ונהנתי מאוד. שני הדברים הכי חשובים לי שקיבלתי מהאתגר זה כלים כמורה לביולוגיה, אקולוגיה, קיימות ותירוץ חדש לדבר קיימות עם הקרובות.ים אליי (שכבר קצת נמאס להם.ן ממני ומזה שהכל סביבתי).

תודה לכולן.ם ולך שרון על ההובלה הנעימה והמעודדת לעשייה ”

למה 18 ימים ?

האו”ם מיפה 17 יעדים/אתגרים שעלינו האנושות להמציא להם פתרונות והאתגר כולל יום נוסף “חי” – למען עתיד האנושות, סממן יהודי מובהק של תיקון עולם.

ההשתתפות באתגר מעלה את המודעות לנושאים החמים שעל סדר היום העולמי ומאפשרת למשתתפים בסיום האתגר לשתף בפועלם ולגבש קבוצות חשיבה ופעולה יחד.

מומלץ. ההתמדה היא חלק חשוב מההצלחה!

למה זה נהיה ויראלי כל-כך ?

כי זה פשוט עובד!

באחד מימי האתגר אתה מתבקש ליצור קבוצה בעצמך ולהפיץ את המשימות היומיות לעוד אנשים בקהילה שלך, שימו לב, האתגר מאפשר לכל משתתף לתרגל מנהיגות בשיטה כה פשוטה של העתק הדבק. זה כמובן מייצר ויראליות עצומה… וגם קצת כעס ורתיעה… אך מאחר שהאתגר זורם וכל כך מהנה אז הוא אפילו ממכר וקצת עצוב ביום שהוא מסתיים. (אבל תמיד אפשר להצטרף לקבוצה חדשה ולאתגר את עצמכם שוב קצת אחרת.)

רקע קצר על מבנה האתגר:

חייבים לעשות את התרגול היומי, מדי יום ביומו.

מי שלא השלים את התרגול בתוך ה 24 שעות, נדרש לעזוב את הקבוצה (או שמוציאים אותו, אבל לא ממש מוציאים). כ”א צריך לאשר שעשה את התרגול כדי להמשיך ליום שאחרי.

ההשקעה היומית היא של כ 10-20 דקות ביום. יש תרגיל שצריך לעשות בכתיבה במחברת או יותר פשוט לצפות בסרטון טד.

יש גם משימות מתמשכות שהן הרבה יותר מאתגרות מהמשימות היומיות, כמו למשל אתגרי תזונה נכונה (טבעונות, צמחונות והימנעות ממתוקים), כושר ובריאות ‘פלאנק-איט’, תודעת נתינה והקשבה, צריכת חשמל יותר נבונה ובכלל ניהול טוב יותר של השימוש שלכם בטכנולוגיה (נקרא ‘מוצץ דיגיטלי’ ומדובר ב 8 שעות מדי יום בהם מותר השימוש בסלולר), ואפילו להפסיק או לצמצם לפחות את השימוש בחד-פעמי (כן, ממש עכשיו בתקופת הקורונה, איך אפשר בכלל?).

משתתף שביצע משימה מסמן אימוג’י מתאים ואת מספר היום, לסמן לחברי הקבוצה שהנה הוא כבר ביצע, מה שיוצר תחושה של שותפות למשימה.

כמובן שהכל בחינם ויש קבוצות בעברית ובאנגלית.

היכן נעשה הפרסום ואיך מגיעים להירשם?

עד כה פרסום ההזמנה לקחת חלק באתגר נעשה במדיה החברתית (פייסבוק ולינקדאין) והקבוצות כללו מגוון רב של אנשים, החל מאנשי הוראה, דרך חברים בארגונים חברתיים, נציגי ממשל, אקדמאיים, חברי מפלגת הטרנסהומניזם האמריקאי (USTP), מלכ”רים העובדים עם האו”ם ואפילו חלק מהמרצים של ההרצאות טד בכבודם ובעצמם.

אז למה כדאי לכם גם?

האתגר הוא חינמי ומתאים לכולםםם. האתגר מתאים במיוחד לסוכני שינוי, אנשי קיימות, אקלים… ובמיוחד ללמידה היברידית, למורות ומורים המבקשים לחזק את החוסן הרגשי של תלמידיהם, ולתלמידים שרוצים להשפיע על החברה באופן משמעותי. ובכלל לכל מי שמוכן קצת לאתגר את עצמו לצאת מאזור הנוחות ומחפש להיות חלק מקבוצה מעניינת ומגוונת של אנשים.

לינק לאתגר 18 באתר של מו”פ משרד החינוך:

https://www.mop.education/tool/ting-18-challenge

הערות נוספות ששותפו בסיום האתגר:

“שלום כולם, שמי איה ואני מודה לך שרון, על ההזדמנות להיות שותפה לשיעור המדהים והחשוב הזה. להיחשף למגוון נושאים בדרך יצירתית שמאפשרת בחירה בין מגוון משימות מורכבות יותר ופחות. לי באופן אישי זה אפשר להתמיד ולסיים, בתחושת גאווה את האתגר. כך יכולתי להתקדם מדי יום, גם אם לא הצלחתי ליישם את המשימות המורכבות והתובעניות יותר. מדי פעם גם קיבצתי כמה משימות ביחד כשלא התאפשר לי לסיים כל משימה באותו היום.

אני חושבת שזו התובנה שלי מהאתגר – איך אפשר להנגיש נושא כל כך מורכב, טעון, אישי ורגשי לאנשים מכל הסוגים, אנשים שההתייחסות שלהם לנושא נעה בין אדישות והתעלמות ועד התנגדות ועוינות. הנושא מאיים, גדול ומקיף כל כך שלא תמיד יודעים מאיפה להתחיל, למי לפנות ומה בעצם בכוחנו באמת לעשות אל מול ממשלות אדישות, תאגידים כוחניים ואינטרסנטיים ואורח חיים נהנתני ונוח. אי לכך, רב האנשים פשוט מעדיפים לעצום עיניים ולהתעלם. אני חושבת שאנשים צריכים להרגיש שגם כשהם עושים שינוי קטן (כל פעם) הם משפיעים ומשנים. כטבעונית 6 שנים, בשנים הראשונות נטיתי להסתיר את העובדה הזו בחברה כי לא חשתי בנוח אל מול הביקורת שספגתי, הרמת הגבה וגם הלעג. היום, כשיש עוד ועוד טבעוניים וזה כבר לא כ”כ מוזר וחריג, גם לי יותר קל להחצין את זה. וככה זה עם כל נושא שהוא דורש קבלה של התפיסה השונה. ככל שיותר ידברו על זה ויראו בזה את הנורמה ולא את החריג, זה יחלחל גם להתנהגות ולעשייה, ויותר ויותר אנשים ירגישו נוח להיות שותפים לשינוי הזה. ולכן, שינוי יכול להיות גם בדבר קטן שעושים. להתרגל אליו, להטמיע אותו, להתמיד בו ולעבור לשינוי הבא. וכך הלאה.. כל שינוי שהוא לטובת המטרות שעלו באתגר הוא חשוב ומשמעותי ואין בעיני חשובים יותר או פחות, העיקר שזה יהיה משהו שמתחברים אליו ונוח אתו (ממש כמו  בחירת המשימות באתגר).

הכיוון הוא לייצר שיח בין בתי ספר שונים באמצעות קבוצות מעורבות, כמו למשל בית ספר בישראל ובית ספר בברזיל או בנפאל. אחת הקבוצות שלקחה חלק באתגר, כחלק מפיילוט בית ספרי בתוכנית טינג גלובל, הם תלמידי כיתה ח’ בבית הספר להייטק ואומניות ע”ש שמעון פרס בתא. במפגש זום ובמשוב שמילאו התלמידים בסיום האתגר, בו נשאלו בין השאר איזה ערך קיבלו, תגובות התלמידים כללו בין השאר את הערות הבאות:
“הערך שקיבלתי מהאתגר הוא של התחשבות יותר בשאר האנשים שצריכים דברים שלי יש ולהם אין.”
“שצריך יותר להתאמץ.”
“התחלתי להעריך דברים שלא ידעתי.”
“קיבלתי ערכים לעניים ואנשים בלי בית ולדברים שקשורים לאתגרים.”
“למדתי להראות אכפתיות לגבי האחר, שינוי, רצון, התמדה, אחריות….”

שתהיה לכולנו שנת קיימות שפע ומנהיגות  מוצלחת.”