גוף האדםמערכת העיכול

איך להלבין שיניים באופן טבעי

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

נתונים לגבי שוק הלבנות השיניים

בשנת 2015, האמריקאים הוציאו יותר מ -11 מיליארד דולר על הלבנת שיניים, יש המון מוצרים להלבנת השיניים, עם זאת, מרבית מוצרי הלבנת השיניים משתמשים בכימיקלים בכדי להלבין את השיניים, לא כל הכימיכלים בריאים וחלקם אף מסוכנים מאוד לבריאות.

אם אתם רוצים שיניים לבנות יותר אך רוצים גם להימנע מכימיקלים, מאמר זה מפרט אפשרויות רבות שהן טבעיות ובטוחות גם יחד.

מה גורם לשיניים להראות צהובות?

גורמים מרובים גורמים לשיניים ללאבד את הניצוץ הלבן והבהיר שלהם, מזונות מסוימים יכולים להכתים את האמייל הציפוי החיצוני של השן. בנוסף, הצטברות רובד על השיניים יכולה לגרום להם להיראות צהובות. בדרך כלל ניתן לטפל בסוג זה של צבע באמצעות ניקוי והלבנה קבועים. עם זאת, לפעמים השיניים נראות צהובות מכיוון שהאמייל הקשה נשחק, וחושף את הדנטין שמתחת. דנטין הוא רקמה גרמית צהובה וטבעית שנמצאת מתחת לאמייל של השן.

להלן מספר דרכים פשוטות להלבין את השיניים באופן טבעי לגמרי.

שטיפת הפה בשמן

שטיפת שמן היא שיטה עממית הודית מסורתית שנועדה לשפר את היגיינת הפה ולהסרת רעלים מהגוף. התהליך כרוך בשטיפת הפה בבשמן בכדי להסיר את החיידקים שעלולים להפוך לפלאק ולגרום לשיניים להיראות צהובות

ההודים השתמשו בשמן חמניות או בשמן שומשום לתהליך השטיפה, אך כל שמן יעשה את העבודה. שמן קוקוס הוא הבחירה פופולרית ביותר מכיוון שיש לו טעם נעים וויש לו יתרונות בריאותיים רבים. שמן קוקוס עשיר בחומצה אורית הידועה ביכולתה להפחית דלקת ולהרוג חיידקים. מספר מחקרים הראו כי שטיפה יומיומית באמצעות  שמן מפחיתה את רמת החיידקים בפה, וכן מונעת כמעט לחלוטין דלקות פלאק ודלקות חניכיים

Streptococcus mutans הוא אחד החיידקים העיקריים בפה הגורמים לפלאק ולדלקות חניכיים. מחקר אחד מצא שניתן לטחון שומשום עם שמן ולשטוף את הפה עם השמן, התהליך הפחית  באופן משמעותי את חיידק הסטראפטוקוקוס ברוק תוך פחות משבוע.

מאידך, שום מחקר מדעי לא הוכיח בצורה חד משמעית ומהימנה  כי שטיפת הפה בשמן מלבינה את השיניים. עם זאת, הטיפול בטוח ושווה לנסות. אנשים רבים טוענים כי שיניהם לבנות ובהירות יותר לאחר שטיפת שמן רגילה.

אופן השימוש – יש לקחת  כף שמן קוקוס ולהחדירו דרך השיניים. שמן הקוקוס בדרך כלל מגיע מוצק בטמפרטורת החדר, ולכן יש להמתין כמה שניות עד שהוא יימס. יש לבצע את השטיפה במשך  10 דקות.

שלא כמו שיטות רבות אחרות להלבנת שיניים, שטיפה בשמן קוקוס לא חושפת את השיניים לחומצה או לרכיבים אחרים ששוחקים את האמייל. המשמעות היא שבטוח לעשות זאת מדי יום

צחצוח שיניים עם סודה לשתייה

לסודה לשתייה יש תכונות הלבנה טבעיות, וזו הסיבה שהיא מרכיב פופולרי במשחות שיניים מסחריות. זהו חומר שוחק שיכול לעזור לקרצף כתמים שנמצאים על האמייל בשיניים. בנוסף, סודה לשתייה יוצרת סביבת אלקליין בפה, המונעת את גידול החיידקים.זו אינה תרופת פלא שתבהיר את השיניים בין לילה, אך לאורך זמן ניתן יהיה להבחין בשינוי.

גם כאן המדע טרם הוכיח כי הברשת שיניים  עם סודה לשתיה רגילה תבהיר את השיניים, אך מספר מחקרים מראים כי למשחת שיניים המכילה סודה לשתייה יש השפעה מלבינה משמעותית.

מחקר אחד מצא כי משחות שיניים המכילות סודה לשתיה היו יעילות יותר באופן משמעותי להסרת כתמים צהובים משיניים מאשר משחות שיניים רגילות ללא סודה לשתייה וככל שריכוז הסודה לשתייה גבוה יותר, כך ההשפעה גדולה יותר.

יתרה מזאת, סקירה של חמישה מחקרים מצאה כי משחות שיניים המכילות סודה לשתיה הסירו רובד משיניים בצורה יעילה יותר מאשר משחות שיניים שאינן סודה לשתייה.

אופן השימוש – ערבבו כפית סודה לשתייה עם 2 כפיות מים והברישו את השיניים בעיסה. לבצע פעולה זו כמה פעמים בשבוע.

שימוש במי חמצן

מי חמצן הוא חומר הלבנה טבעי ההורג גם חיידקים בפה, למעשה, אנשים משתמשים במי חמצן במשך שנים בכדי לחטא פצעים וזאת בשל יכולתם להרוג חיידקים. הרבה מוצרי הלבנה מסחריים מכילים מי חמצן, ובריכוזים גבוהים.

גם המקרה זה אף מחקר לא בדק את ההשפעות של מי חמצן בעת שטיפה או הברשה של שיניים על הלבנת השיניים.

אך מספר מחקרים ניתחו  את השפעת משחות שיניים מסחריות המכילות מי חמצן. מחקר אחד מצא כי משחת שיניים המכילה סודה לשתייה ו -1% מי חמצן הצליחה ליצור שיניים לבנות יותר באופן משמעותי.

מחקר משמעותי אחר אחר מצא כי צחצוח שעניים עם משחת שיניים מסחרית המכילה סודה לשתייה וחמצן פעמיים ביום הוביל ל 62% שיניים לבנות יותר במהלך 6 שבועות. תוצאות אלו היו מובהקות.

עם זאת, יש כמה שאלות הנוגעות לבטיחות מי חמצן. בעוד שריכוזים מדוללים מאוד נמצאו בטוחים, ריכוזים גבוהים של מי חמצן או שימוש יתר עלולים לגרום לגירוי בחניכיים ורגישות בשיניים. קיים גם חשש שמינונים גבוהים של מי חמצן עלולים לגרום לסרטן, אך שוב גם דבר זה לא הוכח.

אחת הדרכים להשתמש במי חמצן היא פעולת שטיפת פה לפני צחצוח שיניים. יש להשתמש עם ריכוזים של 1.5% או 3% מי חמצן בכדי למנוע תופעות לוואי.

הריכוז השכיח ביותר של מי חמצן בבית המרקחת הוא תמיסה של 3%. ניתן לדלל את הריכוז הזה ל 1.5% על ידי ערבוב חלקים שווים מי חמצן ומים.

דרך נוספת להשתמש במי חמצן היא על ידי ערבוב מי חמצן עם סודה לשתייה, מערבבים  2 כפיות מי חמצן עם כפית אחת של  סודה לשתייה ומצחצחים בעדינות את השיניים בתערובת שיצרתם.

יש להגביל את  השימוש בתערובת ביתית זו למספר פעמים בשבוע, מכיוון ששימוש יתר עלול לשחוק את אמייל השיניים.

מי חמצן הוא חומר הלבנה טבעי ויכול להרוג חיידקים בפה. אפשר  להשתמש בו כמי פה או לערבב אותו עם סודה לשתייה ליצירת משחת שיניים מלבינה.

שימוש בחומץ תפוחים

חומץ תפוחים שימש במשך מאות שנים כמוצר ניקוי וחיטוי טבעי. החומץ מכיל חומצה אצטית, שהיא החומר הפעיל העיקרי בחומץ סיידר תפוחים, החומצה האצטית הורגת חיידקים.

המאפיין האנטיבקטריאלי של החומץ הוא זה שעושה אותו יעיל לניקוי הפה ולהלבנת השיניים.

מחקר שנערך על שיני פרה מצא כי חומץ תפוחיםיוצר אפקט הלבנה. עם זאת, היא גם מצאה כי החומץ עשוי לרכך את השיניים  לאורך זמן ואף להזיק.

לחומצה האצטית בחומץ יש פוטנציאל לשחיקת האמייל בשיניים. מסיבה זו אסור להשתמש בחומץ תפוחים כל יום. ויש להגביל את משך הזמן שחומץ התפוחים בא במגע עם השיניים.

כדי להשתמש בחומץ תפוחים כמי פה, יש לדלל אותו במים ולשטוף את הפה במשך מספר דקות. בסיום התהליך יש לשתוף הייטב את הפה במים.

לחומץ תפוחים יש תכונות אנטיבקטריאליות שעשויות לעזור להלבין את השיניים. עם זאת, שימוש יתר בחומץ יכול לשחוק גם את אמייל השיניים, לכן יש הגביל את השימוש שלו לכמה פעמים בשבוע בלבד.

אכלו פירות וירקות

תזונה עשירה בפירות וירקות עשויה להיות טובה גם לגוף וגם לשיניים.בעוד שהם אינם תחליף לצחצוח, פירות וירקות פריכים, גולמיים יכולים בהחלט לעזור לשפשוף  הרובד בזמן הלעיסה.

תותים ואננס הם שני פירות שנטען שהם עוזרים להלבנת השיניים.

תותים – יש ליצור תערובת תות וסודה לשתיה, זו תערובת  טבעית שהפכה פופולרית על ידי ידוענים. עם זאת, תערובת זו לא גובתה לחלוטין על ידי מחקרים מדעיים.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי תערובת תות שדה וסודה לשתייה הניבה מעט מאוד שינוי צבע בשיניים, בהשוואה למוצרי הלבנה מסחריים. אם תחליטו לנסות שיטה זו, הגבילו את השימוש בה למספר פעמים בשבוע בלבד. מחקרים שהראו כי לעיסת תות ואבקת סודה לשתייה השפעה מינימלית על אמייל השיניים ושימוש מופרז עלול לגרום נזק.

אופן השימוש – יש לרסק תות טרי, לערבב אותו עם סודה לשתייה ולהבריש את התערובת על השיניים.

אננס – יש הטוענים כי אננס יכול להלבין שיניים. מחקר מצא כי משחת שיניים המכילה ברומלין, אנזים שנמצא באננס, הייתה יעילה יותר בהסרת כתמי שיניים מאשר משחת שיניים רגילה. עם זאת, אין שום עדות לכך

מניעה – יש למנוע כתמי שיניים לפני שהם מתרחשים

בעוד השיניים מצהיבות באופן טבעי עם ההזדקנות, ובכן מה יכול  לעזור במניעת כתמים בשיניים.

מזונות ומשקאות כמו קפה, יין אדום, סודה, ופירות יער כהים מגבירים  כתמי שיניים. אין זה אומר שצריך להימנע מהם לחלוטין, אך יש להגביל את משך הזמן שהחומרים האלה באים במגע עם השיניים. ואם כבר אכלתם אז צחצחו שיניים לאחר מכן. הימנע מעישון ולעיסת טבק, מכיוון ששניהם עלולים לגרום לשינוי צבע השיניים.

הגביל ואת צריכת הסוכר, אם אתה רוצים שיניים לבנות יותר, קצצו את צריכת הסוכר שלכם, תזונה עשירה בסוכר מעודדת את התרבותם  של חיידקי בסטרפטוקוקוס מוטנס, סוג החיידקים העיקרי הגורם לפלאק ולדלקת חניכיים. ולכן מומלץ מאוד לצחצח שיניים לאחר אכיל אוכל ממותק.

תצרכו יותר סידן בתזונה

שינוי צבע שיניים כלשהו נגרם כתוצאה משחיקת אמייל וחשיפת הדנטין מתחת, שהוא צהוב. לכן כל מה שתעשו בכדי לחזק את אמייל השיניים יעזור לשמור על שיניכם לבנות. מזונות עשירים בסידן, כמו חלב, גבינה וברוקולי, עשויים לסייע בהגנה על השיניים מפני שחיקת אמייל ולשמור על שיניים לבנות.

צחצחו שיניים ותשתמשו בהחוט דנטלי

אמנם שינוי צבע שיניים בא באופן טבעי עם הגיל, אך זה בעיקר תוצאה של הצטברות פלאק עלאימייל השן, צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע יכולים לעזור לשיניים להישאר לבנות על ידי הפחתת רמת החיידקים בפה ומניעת הצטברות רובד הפלאנק. משחת שיניים משפשפת בעדינות כתמים על השיניים, וחוט דנטלי מסיר חיידקים המובילים לרובד. ניקוי שיניים באופן קבוע יכול לעזור לשיניים להישאר נקיות ולבנות.

שיטות נוספות מוכרות אך לא הוכחו מדעית כמוצלחות

פחם פעיל –  הברשת השיניים עם אבקת פחם מוציאה כביכול רעלים מהפה ומסירה כתמים מהשיניים.

חימר קאולין – תומכי שיטה זו טוענים כי הברשה בחימר מסייעת בהסרת כתמים מהשיניים.

קליפות פרי – יש לשפשף קליפות תפוז, לימון או בננה על השיניים כביכול להלבין את השיניים.

סיכום

ישנן מספר שיטות טבעיות המסייעות להלבנת השיניים. מרבית השיטות הללו פועלות על ידי הסרת כתמים משטח הפנים של השיניים בעדינות. עם זאת, מרבית רופאי השיניים מציעים טיפולי הלבנה חזקים בהרבה מהשיטות הטבעיות הללו. הם כוללים הלבנת שיניים, שעשויה להיות יעילה יותר לשינוי צבע משמעותי בשיניים. רק יש לשים לב – שימוש יתר במוצר הלבנה עלול לגרום נזק לשיניים.

אין בכתוב במאמר זה כל המלצה לשימוש בשיטות אלו, מאמר זה רק סוקר את השיטות המקובלות בקרב אוכלוסיות ותרבויות שונות בעולם.

בדוק תמיד עם רופא השיניים שלך לגבי האפשרויות שלך ואילו הכי יתאימו לך.