ביולוגיהמיומנויות

כיצד מוצאות אותנו היתושות ?

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

נקבות של יתושים מסוימים, (כמו לדוגמה כולכית הבית ) היתוש הנפוץ ביותר המוצץ את דמנו(,חייבות למצוץ מספר מנות דם כדי לאפשר את התפתחות הביצים בתוך גופן. את הביצים מטילות היתושות בשלוליות מים. מתוך הביצים בוקעים זחלי היתושים. הזחלים חיים ומתפתחים בתוך המים ולבסוף מתגלמים לגלמים, שמהם יגיח לאחר כמה ימים דור חדש של יתושים בוגרים.
גם אם אנו גרים בקומה השביעית של בניין רב קומות – מוצאות אותנו היתושות ומשיגות את מנות הדם הנחוצות להן. ואנחנו ? סובלים מעקיצותיהן של היתושות. כיצד מוצאות אותנו היתושות ?
כמו כול החרקים הליליים נמשכות גם היתושות לאור. אך סיבה זו אינה מסבירה כיצד הן עוקצות אותנו דווקא בלילה, בחושך. ההשערה המקובלת היום ע”י החוקרים היא שהיתושות נמשכות אל גז הפחמן הדו חמצני שאנו פולטים בתהליך הנשימה. בכול מקום שבו נמצא כלשהו, יש סביבו ריכוז גדול יחסית של פחמן דו חמצני. סביב בניין רב קומות שבו נמצאים אנשים רבים, יש כמות גדולה של פחמן דו חמצני המושך את היתושות.
נניח שהיתושה חדרה דרך חלון פתוח במטבח, היא ממשיכה לעוף לכיוון שבו ריכוז הפחמן הדו חמצני הולך וגדל, עוברת לפרוזדור ומשם לחדר השינה שלנו. היתושה קולטת מידע לגבי ריכוז הפחמן הדו חמצני באוויר.
ריכוז גבוה של פחמן דו חמצני נמצא בחדר השינה שלנו, סמוך למיטתנו, והיתושה נמשכת ועפה אלינו.
חלק מגופנו מכוסה ע”י שמיכה או פי’גמה, והיתושה נמשכת עכשיו דווקא לאזורים החשופים בגוף, אך הפעם לא על פי ריכוז הפחמן הדו חמצני, אלא על פ י הקרינה התת אדומה הנפלטת מגופנו החם.
היתושה מבחינה בקרינה תת אדומה, והיא נמשכת למקום שבו קרינה זו רבה ביותר. היא “מתבייתת” עכשיו על כול חלקי גוף חשופים על פי הטמפרטורה שלהם.
היתושה “נוחתת” על העור שלנו, מחדירה אל תוך הגוף את גפי הפה שלה הבנויות כמו מחטים ומתחילה למצוץ דם. בשלב מסוים היא מפסיקה למצוץ דם ושולפת החוצה את גפי הפה. היתושה נחה עכשיו במשך מספר שעות.
מדוע יש אנשים שנעקצים יותר וכאלה שנעקצים פחות ?
לכול אחד מאתנו יש ריח אופייני הנגרם מחומרים המופרשים יחד עם הזיעה. עצמת המשיכה של היתושה לאנשים שונים תלויה, כנראה, במרכיבי הריח.

שאלות:
איזה מידע קולטת היתושה מהסביבה ?
תאר כיצד מוצאות אותנו היתושות ?
האם, לדעתכם חוש הראייה של היתושים מפותח ? נמקו את תשובתכם.
מדוע, לדעתכם, משתמשים בדחליל כדי להבריח ציפורים ולא משתמשים
בדחליל כדי להבריח יתושים ?
כיצד ניתן להיפטר מבעיית היתושים ?