מיקומן של הפיוניות בעלה

איבוד מים ע”י הצמח ” שיעור הדיות” – מווסת ע”י סגירה ופתיחה של פיוניות, לכן מס’ הפיוניות משפיע על כמות המים המתאדה.
בכיתה מסוימת ערכו תלמידים את הניסוי הבא:

שני צמחי שעועית הועמדו בתוך משורות עם מים.
בצמח א’ כוסה הצד התחתון של העלים במשחת וזלין המונעת מעבר אדי מים.
בצמח ב’ כוסה הצד העליון של העלים במשחת וזלין המונעת מעבר אדי מים.
לאחר 24 שעות ירד גובה פני המים במשורה שבה היה צמח א’ ב – 2 ס”מ, ואילו במשורה שבה היה
צמח ב’ ירד גובה פני המים ב – 20 ס”מ.

ענה על השאלות הבאות :

מה הייתה הבעיה שהתלמידים חקרו ?
על איזו הנחה התבססו התלמידים בביצוע הניסוי ?

לפניכם 4 היגדים. קבעו לגבי כל אחד מהם האם הוא מתאר את תוצאות הניסוי והסבירו את קביעתכם.

בצד התחתון של עלי השעועית יש יותר פיוניות מאשר בצד העליון.

בצד העליון של עלי השעועית יש יותר פיוניות מאשר בצד התחתון.

גובה פני המים במשורה ב’ ירד יותר מאשר גובה פני המים במשורה א’.

כמות המים שהתאדו מהצד התחתון של עלי השעועית גדולה מכמות המים שהתאדו מהצד
העליון.

למחרת חזר אחד התלמידים על הניסוי בביתו וקיבל תוצאות שונות )כמות המים שהתאדתה
הייתה גדולה יותר(. בעקבות זאת טען התלמיד שהתוצאות שהתקבלו בכיתה אינן מהימנות.
התייחסו לטענה זו והביאו סיבות אפשריות לתוצאות השונות.

אחת התלמידות רצתה להשוות את כמות המים המתאדה מן הצד התחתון של עלי אפונה לכמות
המים המתאדה מצדם התחתון של עלי השעועית. היא לקחה צמח אפונה, הדומה בגודלו וסמ’
עליו לצמח השעועית, ןמרחה את הצד העליון של העלים בווזלין. תנאי הניסוי היו זהים לתנאים
שהיו בניסוי עם צמח השעועית. לאחר 24 שעות ראתה התלמידה שגובה פני המים במשורה ירד ב
;#150& 21 ס”מ. התלמידה הסיקה כי צמחי האפונה מאדים יותר מים מצדם התחתון מאשר צמחי
השעועית. האם אתם מסכימים לטענה זו ? הסבירו.

על סמך מה הסקנו, כי בחלק התחתון של העלה יש יותר פיוניות מאשר בחלק העליון ?

כי מתוצאות הניסוי ראינו שבחלק התחתון יש יותר פיוניות.

כי הסקנו שבחלק העליון של העלה יש פחות פיוניות מאשר בחלק התחתון.

כי הצמח איבד יותר מים, כאשר צידו התחתון מרוח בווזלין.

כי הצמח איבד יותר מים, כאשר צידו העליון היה מרוח בווזלין.

בזמן ביצוע שיפוץ בדירה נשפך סיד על צמח בעציץ שעמד בפינת במסדרון. בעלת הבית מיהרה לשטוף
את עלי הצמח ולהשקותו. בגלל האירוע עקבה בעלת הבית אחר הצמח שבעציץ. היא שמה לב שבמשך
כמה ימים מד הלחות בקרקע הראה כמעט אותה מידה של לחות )למרות שהעציץ לא הושקה עוד(.
מה יכולה להיות הסיבה לכך ?

מהי הבעיה המוצגת בסיפור ?

הציעו השערות היכולות להסביר את התופעה. על איזה מידע המופיע בסיפור ביססתם את
ההשערות.

תנו כותרת לסיפור שקראתם.